Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Codul Rutier a suportat modificări care au intrat în vigoare din data de 19 ianuarie a.c. Din nefericire, pentru unele dintre acestea, normele metodologice au întârziat să apară, lucru care îi pune în dificultate pe participanţii la trafic. Una dintre cele mai controversate modificări se referă la faptul că posesorii de mopede au nevoie de permis pentru a le conduce pe drumurile publice.

„Automat, conducătorii de mopede sunt supuşi chiar sancţiunilor penale, pentru că marea majoritate a faptelor penale fac trimitere la conducătorii de autovehicule. A fost introdusă categoria AM, care încă mai stârneşte controverse şi pentru care nu sunt norme de şcolarizare şi de examinare publicate. E treaba colegilor din Ministerul Transporturilor să le elaboreze şi să le pună în aplicare, alături de cei de la Direcţia Regim Permise. Era necesar ca aceşti conducători de mopede să posede cunoştinţele teoretice şi practice pentru a conduce pe drumurile publice. Anterior, acestora li s-a solicitat să aibă un curs de legislaţie rutieră. Legea încă nu specifică ce fac acum aceşti oameni“, a precizat comisarul şef Decebal Davidoiu, şeful Serviciului Rutier din cadrul Inspectoratului de Poliţie Caraş-Severin.

O altă modificare importantă a Codului Rutier şi care a trimis şoferii să-şi înnoiască permisele înainte de 19 ianuarie se referă la obligativitatea efectuării examenului medical la preschimbarea acestora. „E un lucru foarte bun, deşi cred că zece ani pentru un control medical e o perioadă lungă. Au existat cazuri, chiar şi în acest an, de accidente grave care s-au produs şi din cauze medicale. Cred că ar fi trebuit impus mai des controlul medical obligatoriu şi nu neapărat la preschimbarea permisului şi mai ales consider că, cei peste 45 de ani ar trebui să îl facă mai des, poate chiar anual. Chiar şi la şoferii profesionişti, perioada de cinci ani mi se pare mare“, a mai amintit comisarul şef Davidoiu.

În ceea ce priveşte limitatoarele de viteză care au dispărut pe timpul iernii, şeful Serviciului Rutier precizează că acestea vor fi remontate în locurile de potenţial pericol din Reşiţa, în primăvară, motivul pentru care au fost demontate fiind lucrările de deszăpezire ce s-au desfăşurat pe timpul iernii. Referitor la comportamentul participanţilor la trafic, comisarul şef Davidoiu consideră că aceştia au devenit mai puţin interesaţi de normele legale.

„Având în vedere că legislaţia este destul de permisivă, sunt scăpate din vedere ca şi sancţiune anumite fapte. Nu se ia în calcul faptul că nu se execută (şi aici este şi vina administraţiei publice locale) sancţiunile şi nu se recuperează sumele din amenzi, iar efectul punitiv-educativ al sancţiunii nu este atins. Nu mai există teama de consecinţele nerespectării legii. Cu toate acestea, sunt mult reduse cazurile de ultraj, lucru care ţine şi de bunul-simţ. Şi, la noi încă mai e la el acasă bunul-simţ. Nu e neapărat respect faţă de oamenii legii, ci de oameni, în general. Şi, trebuie s-o recunoaştem, poate că există şi o parte din vină care revine celui ultragiat“, a mai amintit Decebal Davidoiu.

Flavius Rotariu