Caraş-Severin, Romania

CARAŞ-SEVERIN – Drumurile cărăşene sunt reparate, pe alocuri, cu mixturi bituminoase. Cât despre reparaţiile capitale… la anul.

În ultima zi de august, a venit rândul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România SA – prin secţiile de la Caransebeş şi Orşova, să prezinte activitatea desfăşurată pe drumurile din administrarea dumnealor, pe parcursul acestui an. Reprezentanţii celor două secţii, supervizaţi îndeaproape de Horaţiu Simion, şeful Direcţiei Regionale Timişoara, au arătat activităţile desfăşurate pe mii de metri pătraţi sau liniari în regie: cosirea vegetației ierboase; defrișat manual lăstăriș și tufișuri; vopsirea indicatoarelor rutiere; decolmatarea și curățarea șanțurilor și rigolelor; salubrizarea zonei DN și a locurilor de parcare; revizii curente DN şi alte asemenea lucruri. Din păcate, la secţiunea reparaţii capitale şi investiţii, explicaţia a fost că „nu sunt fonduri“. Iritant pentru cetăţeanul plătitor de taxe şi impozite, de taxa din preţul litrului de combustibil şi de rovinietă. E o senzaţie de nedescris ca cel care plăteşte pentru servicii, în speţă cetăţeanul de rând, să nu primească nimic în schimb. În cazul în care cetăţeanul nu plăteşte ceea ce îi cere Statul, acesta pierde nişte drepturi sau este executat, debranşat ori amendat (în cazul rovinietei). Dar atunci când Statul, prin instituţiile sale, îi răspunde nonşalant că „nu sunt fonduri“, el trebuie să-şi schimbe bucşele, jantele şi alte piese, resemnat.

Să nu uităm că CNADNR este, prin definiţie, „o companie de interes strategic național ce funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Secția de drumuri naționale este unitatea teritorială care se ocupa de administrarea, întreținerea, repararea și conservarea drumurilor naționale. Fiecare secţie trebuie să asigure gestiunea infrastructurii rutiere, monitorizarea infrastructurii rutiere, nivel de serviciu pentru utilizatorii drumurilor şi nivel de performanţă (!) în activitatea de întreținere și reparare a drumurilor“. Explicaţiile şefului de la Timişoara au lămurit totul, în finalul expunerii. Mai precis, a fost operată o rectificare bugetară care permite organizarea unei licitaţii pentru tronsoanele afectate de drumuri naţionale din județ, şi, după perioada contestaţiilor, vom şti cine se va ocupa de refacerea zonelor cu probleme, fie că e vorba de DN 57 care leagă Moldova Nouă de Oraviţa, fie de alte sectoare.

Cu toate acestea, aşa cum se ştie, din septembrie niciun constructor nu se ocupă de asfaltări sau reabilitări. Ceea ce înseamnă că lucrările în sine vor demara cel mai probabil din primăvara anului viitor, aşa cum au observat reprezentanţii sindicatelor şi patronatelor aflaţi la expunerea respectivă. Cât despre pregătirile pentru iarnă, ambele secţii de drumuri naţionale au efectuat demersurile necesare pentru contracte multianuale, iar asigurările au fost mai mult decât liniştitoare. Poate tocmai de aceea, vicepreşedintele CJ, Ionuţ Popovici, s-a întrebat de ce a rămas înzăpezit iarna trecută prin judeţ, cât existau contracte în vigoare. Important e să ne plătim taxele şi impozitele, dările şi rovinietele. Va fi bine cândva.