RĂCĂŞDIA – Absenteismul şi abandonul şcolar sunt tot mai frecvente în mediul rural. Fenomenul îi îngrijorează pe dascăli, însă nu şi pe părinţi. Cu o astfel de situaţie se confruntă şi conducerea şcolii gimnaziale din Răcăşdia.
„Suntem îngrijoraţi de numărul tot mai mare al elevilor care, de la un an la altul, abandonează şcoala. Începem întotdeauna anul şcolar bine, însă, după numai o lună – două, încep fie să chiulească, fie să plece în străinătate, după părinţii plecaţi la muncă. Unii se reîntorc în banci abia anul şcolar următor, alţii absentează atât de mult încât cu greu reuşim să le încheiem situaţia şcolară“, ne-a spus directorul Şcolii Generale cu clasele I-VIII Răcăşdia, Maria Borugă.
Dascăl de 26 de ani, profesoara spune că anul şcolar recent încheiat a fost printre cele mai slabe din cariera sa. Cel puţin cinci dintre cei 14 absolvenţi de clasa a VIII-a trebuiau să rămână corigenţi, iar examenul de evaluare naţională a fost promovat doar de doi elevi. „Anul şcolar 2013-2014 l-am încheiat cu promovabilitate de 100%, pentru că nu ne-am dorit să lăsăm repetenţi. Vă spun şi de ce. Cu un copil care repetă de două sau trei ori şcoala nu rezolvi nimic. Reuşeşti numai să-ţi strici şi celelalte clase. Trebuie să recunosc că anul acesta a fost cel mai dezastruos din întreaga mea carieră. Din 14 elevi de clasa a VIII-a numai doi au luat notă peste 5. Unul a avut peste 6, iar o elevă a reuşit performanţa de a se clasa pe locul 16 în judeţ. Cârcotaşii ar putea spune că profesorii sunt vinovaţi, însă ei sunt tot aceia care au predat şi copiilor care duceau stindardul la Liceul «Dragalina». Sunt calificaţi, au gradul I şi II, prin urmare nu mă pot plânge de ei“, a explicat directorul unităţii de învăţământ .
Rezultatele slabe sunt puse de Maria Borugă pe seama absenteismului şi pe lipsa de dezinteres pentru carte a elevilor şi părinţilor. „Din cei 240 de elevi pe care-i avem în şcoală, cu tot cu preşcolari, cel puţin jumătate dintre ei au măcar un părinte plecat la muncă în străinătate. Copiii sunt lăsaţi în grija bunicilor sau a rudelor apropiate, care nu au nici un fel de autoritate sau control asupra lor. Şi astfel, pentru noi încep problemele. Întâi dispare interesul pentru carte, iar acest lucru se reflectă cel mai bine în notele slabe pe care le iau. Apoi, încep să chiulească tot mai mult, până când abandonează şcoala. Îngrijorător este faptul că cei care nu conştientizează situaţia sunt părinţii. Mulţi dintre ei vin şi îmi spun că ce-o să facă cu atâta carte, că şi dacă termină o facultate tot la babe ajung să lucreze. Păi, în această situaţie, cu cine să faci educaţie, dacă proprii părinţi cred asta?!“, se întreabă retoric dascălul.
Roxana Bălan Nafiru