Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – Este vorba despre un credit de investiții, pentru trei tronsoane de drumuri, la care se va adăuga și contribuția județului, de 8 milioane. Banii vor fi luați pe 8 ani, cu o marjă de dobândă de 1,9%, și ajută județul să-și mențină și anul acesta gradul de îndatorare sub 30%!

Aleșii județului s-au întâlnit, luni 20 iunie, într-o ședință extraordinară, care a pus din nou pe tapet problema drumurilor județene. Pe ordinea de zi au figurat trei subiecte, primul vizând contractarea creditului de 40 de milioane de lei, al doilea legat de aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai reabilitării, refacerii și modernizării DJ 572 Comorâște – limita cu județul Timiș, județul Caraș-Severin, iar al treilea, predarea către Compania Națională de Investiții a amplasamentului pentru același DJ 572. Nu de alta dar, așa cum bine precizau unii consilieri județeni, când vii dinspre Timiș spre Caraș, odată ce treci de indicatorul cu numele județului nostru, dai de un drum care nu ne face cinste.

Legat de aceste investiții, Romeo Dunca, președintele Consiliului Județean, a precizat: „S-au aprobat niște date tehnico-economice pentru trei segmente de drum care să fie practic baza încercării noastre de a obține un credit de investiții de 40 de milioane de lei. Sunt anumite porțiuni, adică acei doi kilometri de la Ciudanovița către drumul județean, practic e un segment nou care până acum a fost de fapt o potecă, și cei 7 kilometri de la Răcășdia la Vrăniuț, toată bucata dintre cele două localități. Iar cel de-al treilea proiect nu face referire la tot drumul județean, decât la porțiuni din acesta“.

Cu toate acestea, drumurile cărășene ar necesita investiții mult mai consistente. „Acele segmente de drumuri pe care dorim să le reparăm au nevoie de mult mai mulți bani decât cele 40 de milioane de lei pe care vrem să-i luăm ca și împrumut, a explicat Romeo Dunca. Nu putem să luăm mai mult pentru că nu ne lasă gradul de îndatorare. De asta am și făcut ședința, pentru că am primit o cerere să facem o predare cât mai repede. Din ceea ce știm noi, șansele sunt foarte mari să realizăm această investiție, DALI-ul (documentația de avizare a lucrărilor de intervenție – n.r.) a fost făcut de către CNI, licitația pentru execuția lucrării urmează să fie făcută de către CNI, deci avem șanse foarte mari ca această lucrare să înceapă în cel mai scurt timp. (…) Dacă am fi avut soluții, am fi apelat la ele. Din păcate banii sunt puțini, cam tot ce așteptăm este sub semnul întrebării. Asta e situația, fără bani nu putem face“.

Potrivit documentului vizând creditul, la cele 40 de milioane de lei, județul va pune undeva la 8 milioane, pentru a întregi investiția în trei proiecte: asfaltarea DJ 573, tronsonul Ciudanovița Colonie – Ciudanovița sat, 2 kilometri (5,55 de milioane), modernizarea DJ 573, Răcășdia (DN 57) – Vrăniuț (19.43 de milioane) și modernizarea DJ 571A, de la intersecția cu DN 57 (Gornea) Sichevița, Gârnic – până la intersecția cu DJ 571, la Moldovița (23,22 milioane).

Din datele oferite de autoritatea județeană, la sfârșitul lunii mai, serviciul datoriei publice a Caraș-Severinului cuprinde o finanțare rambursabilă internă de 62,07 de milioane de lei, contractată în 2006 cu BCR, sub forma unei linii de credit pe o perioadă de 22 de ani, scadentă în luna mai, 2028, și o finanțare rambursabilă internă garantată de 23,3 milioane de lei, contractată de AquaCaraș, cu o maturitate de 156 de luni, scadentă în martie 2031.

JCS-Antoniu Mocanu