Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – În anul în care orașul aniversează 150 de ani de la fabricarea primei locomotive cu abur, Andrei Bălbărău propune completarea Muzeului Locomotivelor cu Abur din zona Triaj prin amenajarea unui spațiu expozițional în zona gării Reșița Sud. Aici ar putea fi aduse alte locomotive fabricate la Reșița, cu abur sau diesel, vagoane, părți componente ale acestora, obiecte ținând de istoria feroviară!

„Didina” și „Neagra” ar putea fi aduse acasă pe modelul Muzeului Trenurilor de la Bruxelles. Un muzeu amenajat în jurul gării din Bruxelles, gară funcțională aidoma gării Reșița Sud, clădire monument reabilitată cu ceva timp în urmă. Văzând muzeul din capitala Belgiei, Andrei s-a gândit la două lucruri. Primul ar fi că noi exponate ar putea fi așezate pe o linie nefolosită a gării, pe care ar putea fi amplasate și vagoane ce ar putea servi ca spații expoziționale. Al doilea ar fi ca încăperi din incinta gării-monument să poată primi aceeași destinație. Mai ales că proiectul de restaurare a gării prevede spațiile din interiorul gării ca spații muzeale.

Criticul de artă Ada Cruceanu afirmă că proiectul respectiv se găsește atât la Direcția pentru Cultură, cât și la CFR. „Restaurarea clădirii a fost finanțată ca patrimoniu imobil. Restul trebuia finanțat ca patrimoniu mobil. Însă Regionala Timișoara nu a mers mai departe cu finanțarea, deși a avut obligația să primească proiectul ca atare și să-l avizeze”, spune Ada Cruceanu, arătându-și speranța că s-ar putea găsi sume minime pentru ca ideile lui Andrei să devină realitate.

Alături de Bogdan Mihele, Andrei a căutat în catalogul bunurilor clasate piese care ar putea fi aduse la Reșița. Le-a găsit prin toată țara, unele în stare bună, altele mai puțin. Printre ele, Didina, locomotivă diesel cu motor fabricat la Reșița, aflată la Brașov. Sau Neagra, aflată la Oravița. În ambele cazuri, timpul a fost necruțător cu bătrânele locomotive. „Unele locomotive sunt piese de tezaur și sunt mai greu de mutat. Însă altele nu sunt clasate așa și acestea ar putea ajunge la Reșița. Dacă locomotivele sunt deteriorate, pot fi expuse părți ale acestora. Ne-am dori măcar un vagon la Reșița, pe care eu și Bogdan să-l facem spațiu expozițional”, este una dintre dorințele lui Andrei.

În opinia sa, primul pas ar fi semnarea unui contract cu Regionala CFR Timișoara pentru a putea folosi o linie a gării Reșița Sud. Îmbucurător este că Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), care are un studiu cu Banca Mondială pentru punerea în valoare a activelor feroviare, a făcut unul și pentru Reșița. Andrei a prezentat ideea sa celor de la ARF, care au apreciat-o ca excelentă, întrucât chiar au în plan să dea asemenea destinații unor clădiri sau vehicule.

Deocamdată ideea lui Andrei și-a găsit materializarea în grafica realizată de Dragoș Nuță, arhitect din Timișoara, care lucrează cu Ambulanța pentru Monumente Banat. Până la transpunerea în fapte e drum lung, însă totul începe cu o idee. Mai adăugăm că, potrivit Adei Cruceanu, Muzeul Locomotivelor cu Abur este singurul muzeu din lume care are exponate în situm, adică obiecte fabricate, reparate sau întreținute în locul unde sunt expuse. Acesta ar putea fi completat cu noi exponate.

JCS-Ionel Ivașcu