Istoria focului, în muzică și imagini - Caon.ro

Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – În această perioadă, Salonul de Artă și Industrie al TMK Artrom Reșița găzduiește o expoziție cu fotografii realizate de Ioan Mato, fost fotograf al combinatului reșițean și fondator al Cineclubului „Siderurgistul”!

Selecția, realizată de fiul său, Jancsi Mato, arată fluxul tehnologic din care se poate vedea circuitul materialelor până la produsul finit.

Ioan Mato, fotograf-maestru al secundei în care a fost omul potrivit la momentul potrivit. Stă mărturie fotografia, considerată absolută de criticul Ada Cruceanu, în care se vede alimentarea cu fontă a cuptorului Siemens-Martin. În 1981, la Băile Herculane, „Cântarea României” îl premia pe Ioan Mato pentru această imagine. Nu atât pentru felul cum se vede fonta curgând din vasul care o transportă, cât pentru cele două cârlige din fundal. Fotograful a reușit să le prindă într-un moment când realitatea poate nu arăta așa sau a arătat pentru o secundă a cărei imortalizare bate toate hd-urile de acum. Dacă adăugăm că juriul era condus de Ion Popescu Gopo, credem că am spus multe despre valoarea și talentul fotografului.

O altă lucrare a sa, înfățișând un oțelar, a fost premiată la un salon național de artă fotografică. „Talentul lui Ioan Mato e moștenit atât de fiul, cât și de nepotul său. Avem deci un exemplu de breaslă de frunte a fotografilor”, afirma Ada Cruceanu despre omul extrem de cald și de prietenos, însă autoritar când era vorba de meserie.

Imaginile pe care Jancsi Mato le-a selectat sunt reprezentative pentru fiecare secție din combinat. Din cariera Valea Domanului se extrăgea calcarul, ulterior transportat cu ajutorul funicularului până la aglomerator. Acolo erau și depozitele de minereu, cocs și cărbune, iar mașina de aglomerat făcea amestecul de minereu, calcar și fier vechi. Acesta era transportat la furnal printr-un alt funicular care traversa de la aglomerator peste deal. Aglomeratul era depozitat în buncăre unde se găseau toate materialele necesare pentru producerea oțelului. Furnalele au fost modernizate în ‘81 și ‘86, în imagini apărând ambele înainte de modernizare, iar hala de turnare era situată între ele. În șarjele de la furnale, în stânga curgea zgura lichidă, în dreapta fonta lichidă. Aceasta era preluată de vase care o transportau la oțelărie. La vremea respectivă, cuptoarele Siemens-Martin foloseau ca materie primă fonta lichidă completată cu fier vechi. Oțelul produs la oțelărie era turnat în lingotiere, iar lingourile erau transportate la cuptoarele adânci unde erau reîncălzite, după care mergeau la linia de laminare. Adevărat circuit de foc, explicat de Jancsi Mato după fotografiile tatălui său.

Peste cântecul furnalelor se-așterne muzica de cameră interpretată de grupul „Aici a stat”, format din violoniștii Andrei Rubeli, Ileana Ionești și Ștefan Tajti, pianista Dolores Chelariu și solista Hortensia Forray. Toți sunt membri permanenți sau colaboratori ai Orchestrei Inginerilor „Petru Ghenghea” din București. Aceasta își are originile în Institutul de Căi Ferate în anii ‘50, a reușit să fie activă în toți acești ani și continuă să susțină concerte pe scenele din țară și din lume. „Misiunea acestui proiect este de storytelling cultural și de a promova patrimoniul în toate formele sale. Ce loc mai bun de a face asta decât locul unde este cel mai valoros patrimoniu industrial din țară?”, afirma Andrei Rubeli.

JCS-Ionel Ivașcu