Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – Acești factori, alături de dorința celor din domeniu de a avea salarii mari fără să facă nimic, sunt de vină, spune președintele CJ, Romeo Dunca. Dar încă se mai poate, pentru că, potrivit oficialului, în politica gunoaielor din județ e ca-n tenis, vinovații pasează vina pe alții!

Subiectul majorării tarifelor practicate la deponeul de la Lupac, prezentat zilele trecute de Jurnal CS, a trezit întrebări din partea cetățenilor, iar administrația județului a venit și cu răspunsuri la ele. Asta pentru că majorarea tarifelor percepute de deponeu se reflectă în cele pe care cetățenii trebuie să le achite, iar oamenii trebuie să primească o explicație. „În ultimul timp au apărut întrebări îndreptățite, venite de la locuitori din județ, la care trebuie să facă față și să dea răspuns primarii localităților cărășene, spune Romeo Dunca, președintele Consiliului Județean Caraș-Severin. Acestea fac referire la tarifele legate de colectarea și transportul deșeurilor din județ. Costurile depozitării gunoiului în deponeul de la Lupac au crescut cu exact 107 ron/ tonă. Asta înseamnă că o comună cum e Văliugul, de exemplu, va plăti, la circa 40 de tone de gunoi colectat aproximativ 4000 de lei/ pe luna, în plus. Aceste costuri înseamnă 2 – 3 lei/ lună mai mult pentru fiecare gospodărie din localitate“.

Care sunt cauzele acestei majorări?

Romeo Dunca explică: „În primul rând, contractul a fost incorect făcut deoarece estimările luate în calcul cu mulți ani în urmă au fost total eronate. De aici a și rezultat o redevență mare căzută în sarcina operatorului. Alături de estimarea greșită, termenul extrem de mare în care s-a realizat investiția, adică groapa de gunoi de la Lupac, și fenomenul masiv de depopulare a județului au făcut ca cetățenii să producă sub 60 % din cantitatea de gunoi prezentată ca bază de calcul în contract. Impotența ADI Intercom Deșeuri de a găsi un prestator serios până la finalul anului 2020 a făcut ca, odată cu deschiderea deponeului, deșeurile din multe zone ale județului să nu fie preluate de operatorul de la Lupac. Ele au rămas pe la marginea localităților sau au fost duse de anumiți primari la deponee din alte județe, la Severin sau Oradea. Încercarea mea de a aduce persoane serioase și competente la conducerea acestui ADI a fost sortită eșecului. La prima ședință, atunci când erau suficienți primari PNL și câțiva ai Opoziției dornici de schimbare, prezența la vot a fost tratată cu insuficientă atenție și schimbarea în bine a fost ratată la 2-3 voturi. Incompetența și dezinteresul au rămas să facă regulile în continuare, iar situația nu s-a schimbat“.

Și-au păstrat funcțiile calde

Oficialul a amintit din nou de „modul incorect și ilegal de aranjare a lucrurilor“ de către cei care au condus ADI Intercom Deșeuri, despre „păstrarea în funcțiile calde și inerte pe aceiași indivizi neperformanți“, despre confirmarea acestor situații de către două situații de judecată: „Întreaga conducere ADI a fost dizolvată în primăvara acestui an de către completul de judecată. În mod firesc, urmarea acestei mârlănii trebuia să aibă ca efect expedierea întregului grup de impostori în afara sferei de influență legata de acest ADI Intercom Deșeuri și recuperarea de către casieria ADI-ului a tuturor sumelor de bani ieșite ca și salarii luate de cei incorect puși pe funcții. Totodată, toate actele semnate de impostori trebuiau să devină nule. Stresul creat de sentință și disperarea de a nu fi trași la răspundere pentru risipa de bani și lipsa de performanță au făcut ca dirijorii acestui rău creat deja să intre în panică și să se mobilizeze. A urmat o altă ședință. Primarii Opoziției, de data aceasta absolut toți, au votat continuarea dezastrului și reconfirmarea incompetenților pe funcțiile legate de gestionarea gunoiului din județ. (…) O acțiune proastă are de fiecare dată și rezultate proaste. Cei 7 ani de activități neproductive pentru gestionarea deșeurilor în județ au fost urmați de alți doi ani la fel de neproductivi, de vreme ce actorii principali sunt neschimbați“.

Șeful județului crede că, din cauza preluării defectuoase a deșeurilor, cantități impresionante nu ajung la deponeu, astfel că operatorul nu încasează suficient. În plus, însemnate sunt și cantitățile de materiale recuperabile pe care operatorul le-ar putea valorifica, dar care nu ajung la acesta, din cauza „apariției în umbra unor centre de colectare a gunoaielor de prin anumite zone nerezolvate și sub directa atenție, sau neatenție, a conducerii ADI Intercom Deșeuri a unor societăți comerciale stil căpușe. Acestea, inventate pro causa, (adică de termen scurt, maxim 3 ani) funcționează pe lângă centrele de colectare și fără a avea prea mulți angajați, preiau tot ce e de valoare (aluminiu, plastic și carton necontaminat) și îl valorifică spre bunăstarea proprie. Sau la comun cu cei direct interesați ca lucrurile să nu meargă bine. În acest fel, cantități însemnate de materiale recuperabile și vandabile cu sume mari, (1 kg de doze de aluminiu costă mult peste 1 euro/ kg) în loc să intre în buzunarul îndreptățit al operatorului, suma respectivă ajunge în alte buzunare. Acest motiv – cumulat cu creșterea de prețuri la combustibil și energie electrică, personal din ce în ce mai greu de găsit și la costuri tot mai mari – a făcut obligatorie această majorare“.

Șeful județului a explicat că operatorul a pretins, încă de acum un an, majorarea, aceasta fiind acceptată abia acum de forul județean, care altfel ar fi riscat să piardă un proces pe această temă: „Chiar dacă toată Opoziția se descarcă de povară și aruncă, asupra mea și a consilierilor care au votat, toată nemulțumirea populației spunând că Dunca e de vină, realitatea e că am acceptat această majorare doar în ultimul moment posibil. (…) Ei vor salarii mari și atât, iar când ceva nu e bine au pe cine să dea vina: pe Dunca… Așa e în politică, în tenis și în… Caraș-Severin!“.

JCS-Antoniu Mocanu