REȘIȚA – Este vorba de un articol publicat de directorul executiv al TMK Reșița, ing.dr. Romulus Ioan, într-o revistă de specialitate ce apare lunar la Londra!
Aniversarea celor 250 de ani de industrie la Reșița este, cu siguranță, un bun prilej de a scoate în evidență cele mai importante momente din istoria fabricării oțelului în orașul supranumit cândva „Cetatea de foc“. De aceea semnalăm apariția, în prestigioasa revistă londoneză „Steel Times International“ – revistă de specialitate ce apare lunar la Londra, încă din 1866 – a unui articol semnat de directorul executiv al TMK, ing.dr. Romulus Ioan, despre fabricarea oțelului 18C în noua fabrică de la Reșița, după un necesar istoric despre începuturile siderurgiei bocșene.
Articolul a apărut, de altfel, în două părți, prima parte în luna martie, în care sunt publicate date despre construirea furnalului de la Bocșa, mutarea, din cauza inundațiilor din 1722, în noul amplasament New Werk, ce avea să pună bazele noii așezări Bocșa Montană, precum și decăderea exploatărilor de aici, până la momentul solicitării în 1768 de către autoritățile austro-ungare de atunci de extindere a exploatărilor și nașterea Uzinelor din orașul de pe Bârzava. Ceea ce se remarcă însă în acest articol, dincolo de contextul socio-istoric, este faptul că autorul prezintă date tehnice extrem de prețioase, mai ales pentru specialiști, despre procesul de fabricație și oțelul obținut aici.
În partea a doua a articolului, apărut în aprilie, Romulus Ioan continuă epopeea celor 250 de ani de industrie la Reșița, punctând toate momentele construirii fabricii, raportul prezentat Camerei Imperiale de către o comisie din care făcea parte inginerul Karl Alexander Steinlein, de la Oficiul cadastral din Timişoara, aprobarea semnată de Maria Theresia, construcția propriu-zisă și aprinderea focului celor două furnale, moment de referință datat 3 iulie 1771. Autorul articolului nu insistă prea mult pe datele istorice, ci continuă cu informații tehnice despre calitatea oțelului și producția obținută, oferind și date inedite, de pildă despre transportul de cherestea necesară obținerii cărbunelui, care a fost cărată mai întâi pe uscat, de cai, apoi pe Bârzava, cu plutele.
Articolul semnat de ing.dr. Romulus Ioan evidențiază continuitatea industriei siderurgice la Reșița în cadrul Diviziei Europene TMK, ceea ce face ca flacăra combinatului să ardă mai departe în cetatea de foc, de 20 de ani sub tutela TMK Artrom. În acest context a fost făcut cunoscut, la Londra, și de aici mai departe în lume, oțelul 18C fabricat la Reșița, în decursul celor 250 de ani.
JCS-Alexandra Gorghiu