CARAŞ-SEVERIN – Reorganizarea în Sănătate prevede ca inerentă şi rapidă restructurarea Direcţiilor de Sănătate Publică.
La scurt timp după anunţarea unui proiect de hotărâre privind trecerea în subordinea consiliilor judeţene a unui număr de instituţii printre care şi Direcţia de Sănătate Publică, Ministerul Sănătăţii aduce lămuriri. Astfel, se propune înfiinţarea a opt autorităţi teritoriale de sănătate publică, în Bucureşti şi în judeţele Iaşi, Cluj, Mureş, Timiş, Dolj, Prahova şi Constanţa, prin reorganizarea direcţiilor de sănătate publică şi transferul activităţilor către administraţia locală.
„Inspecţia sanitară de stat şi supravegherea va trece în subordonarea regiunii şi a ministerului, iar ceea ce rămâne (autorizările, avizările) – în subordinea consiliilor judeţene. Probabil serviciul de programe va rămâne în cadrul Agenţiei Naţionale de Programe. Încă nu ştim exact ce se va întâmpla, dar ştim că se va întâmpla repede. În ultimul an, am purtat, la nivel de judeţ, mai multe discuţii privind pierderea personalităţii juridice. Punctul nostru de vedere este că ar fi trebuit să se păstreze, dar dacă asta e decizia, ne supunem. Nu e vorba de orgolii, dar sunt anumite cheltuieli şi relaţiile cu terţii, tocmai în sprijinul descentralizării. Susţin descentralizarea, dar nu aş dori să creăm comunităţi de rangul doi şi trei, raportat la centrele de putere regionale”, a precizat dr. Dragoş Luca, directorul Direcţiei de Sănătate Publică a judeţului Caraş-Severin.
Măsurile, propuse printr-un proiect de HG pus în dezbatere publică, vizează înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea autorităţilor teritoriale de sănătate publică (ATSP), ca servicii deconcentrate ale Ministerul Sănătăţii (MS), cu personalitate juridică, prin reorganizarea direcţiilor de sănătate publică judeţene. În subordinea ATSP ar urma să funcţioneze 42 de oficii judeţene de sănătate publică (OSP) şi cel al municipiului Bucureşti, unităţi fără personalitate juridică.
La cel din Timiş ar fi arondate oficiile Timiş, Arad, Hunedoara şi Caraş-Severin. Numărul maxim de posturi este de 2.880, iar repartizarea se face prin ordin al ministrului Sănătăţii, ţinând cont de demografie, suprafaţa judeţului, numărul de unităţi sanitare şi importanţa din punct de vedere al staţiunilor turistice, punctelor de frontieră şi al numărului de instituţii de învăţământ superior. Proiectul de HG este în dezbatere publică până la 1 decembrie.
„Noi ne bazăm şi pe relaţiile noastre instituţionale devenite tradiţionale cu Timişoara şi nu cred că ne vor trata ca pe ruda săracă. Relaţia noastră cu medicii de familie nu va fi afectată, vor raporta datele statistice, vor derula programe de vaccinări şi vor încheia contracte cu noi, fie că suntem oficiu sau altceva. În relaţiile cu terţii, e o boală a românului: cine are ştampila. Dar şi asta se poate regla între instituţii. Românul e inventiv şi face câte ştampile vrea el”, a mai amintit dr. Dragoş Luca.
Flavius Rotariu