Cetățenii județului se chinuie astăzi pe drumurile noastre! - Caon.ro

Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – Este de părere șeful județului, care spune că o parte din rețeaua de drumuri este foarte proastă. Și a detaliat tronsoanele care vor beneficia de lucrări inclusiv anul viitor, pentru care este nevoie de aproximativ 90 de milioane de lei!

De unde vor fi obținuți acești bani? Ne spune tot Romeo Dunca, președintele Consiliului Județean Caraș-Severin.

„O parte din rețeaua de drumuri este foarte proastă în județul Caraș-Severin, preciza șeful județului, în ședința ordinară a Consiliului Județean, de zilele trecute. Avem mare parte din drumuri prinse pe diferite proiecte, fie pe CNI (prin Compania Națională de Investiții – n.r.), fie pe «Anghel Saligny», fie pe fonduri europene. Ceea ce a rămas nefăcut, o parte din cele nefăcute, noi am ales aici o listă de 9 obiective, și anume: 1. Răcășdia – Vrăniuț, 7 kilometri; 2. Ciudanovița colonie – Ciudanovița sat, 2 kilometri; 3. Sichevița – intersecție Gârnic – intersecția cu Padina Matei – Moldovița – intersecție DJ 571, cu 1 kilometru, 3 și 2, deci în total 6 kilometri; 4. DJ 571C, Naidăș-Petrilova, unde avem două tronsoane, unul de 3 kilometri, care este pietruit și ar trebui asfaltat, și o porțiune chiar la intrarea în țară, unde ne facem de râs că vama e funcțională și e drum de pământ, pe o porțiune de aproximativ 2 kilometri, unde l-am trecut pentru pietruire; 5. DJ 587, Valeadeni – Apadia, 4 kilometri, modernizare; 6. DJ 572, Tirol – Fizeș, 3 kilometri; 7. DJ 680, Peștere – Constantin Daicoviciu; 8. Lupac – intersecție DJ 586; și punctul nr. 9. Bocșa – Ramna. Aceste drumuri necesită undeva – sigur, la costurile de astăzi – undeva la 90 de milioane de lei“.

Potrivit președintelui Romeo Dunca, situația financiară a județului este mai bună decât acum doi ani, lucru care permite, cât de cât, repararea județului. Legat de obținerea acestor bani, oficialul a precizat: „Ne-am făcut niște calcule – ideea este să începem toate aceste șantiere undeva la începutul anului viitor –, 40 de milioane de lei mergem pe un credit și pentru a putea să începem procedura, trebuie să avem în vedere faptul că creditul nu se poate lua decât pentru investiții. Nu se poate lua pentru reparații, asta înseamnă că fiecare drum din aceste obiective va suferi fie o modernizare, fie o aducere, din punct de vedere contabil, la o altă stare. Drumul de pământ figurează ca pământ și îl facem, îl pietruim, nu trebuie neapărat să-l asfaltăm. Cum am gândit acești bani? 40 de milioane să luăm un credit, 2,5 milioane de lei îi vom da în momentul în care finalizăm procedura de licitație care este deja – avem un câștigător la Spitalul Județean, unde am alocat 5 milioane de lei și licitația cu câștigătorul se închide undeva la 2,5 milioane de lei. La jumătate, din 9 ofertanți. Deci vom avea 2,5 milioane de lei economie, pe care-i putem folosi, numai bine că banii ăia îi vom da la drumuri. Mai avem disponibili, acum, la Direcția de Drumuri Județene 5 milioane de lei pentru întreținere, dar noi vom putea să-i folosim. De exemplu, vrem repede să facem această pietruire de la Naidăș – Petrilova, undeva la 400.000. Am zis că un 5 milioane de lei sperăm să mai primim niște rectificări în septembrie, după care avem 16 milioane excedentul de la Modular. Pentru că la Modular toți banii pe care-i primim, cele 3 milioane de lei, vor rămâne în excedent, pentru că noi luăm creditul ca să acoperim cash flow-ul cu această sumă. Deci vom avea 16 milioane de lei disponibili în momentul în care tragem banii și o să-i dăm undeva pe finalul anului viitor, îi avem disponibili. Am zis că 9 milioane de lei vom mai avea bugetul de reparații pe anul viitor și 5 milioane o rectificare pe 2023. Deci practic din 90 de milioane am avea undeva la 82,5 milioane. Cu economiile cu care ne-am obișnuit la licitații, cred că vom putea acoperi aceste obiective în așa fel încât anul viitor să începem în forță“.

Ce drumuri urmează?

În perioada imediat următoare se așteaptă primele rezultate: „DJ 571, care până atunci sper să-l putem fizic începe, pentru că licitația pentru execuție va fi undeva la finalul acestui an, având în vedere că proiectarea se termină, avem 6 luni. O să terminăm DJ 608, sperăm, DJ 581 e deja asfaltul de uzură turnat, arată bine. O să începem Comorâște, limita de județ, pe CNI. Vom face, sperăm, Semenic – Prislop, care este tot pe Calamitate, cei 5 kilometri, noi acolo am depus, la CNI, și am lăsat CNI-ul să vină să facă toată bucata de drum, urmând ca pentru cei trei kilometri care nu sunt prinși în Calamitate să găsim resursa noi, ca să facem drumul în întregime și să fie același ofertant, aceeași licitație. Noi să găsim doar partea noastră de neeligibile. Și să le începem și pe astea, pe toate, anul viitor, în așa fel încât la finalul anului să le cam terminăm. Numai bine și înainte de alegeri“.

„Domnule, eu vă urez succes și aveți susținerea mea dacă faceți asta“, l-a asigurat consilierul Ioan Crina pe șeful județului. Iar șeful județului i-a răspuns că nu a ținut cont de vreo culoare politică atunci când a ales zonele beneficiare, și că „așa facem! Și ați văzut că nu ne-am uitat care, cum. Ne-au certat cei de la Ciudanovița, am spus: oameni buni, stați, am făcut. E important pentru că de ce ne-am gândit? Acei 2 kilometri, zona e frumoasă, e turistică, făcând 2 kilometri de drum nou prin pădure, scăpăm de povara celor 14 kilometri care ar trebui reparați. Și practic acelor oameni le dăm șansa să iasă la drumul județean pe partea cealaltă. Deci așa am gândit-o, ca să le acoperim cam toate. (…) Ați văzut care este planul nostru de a repara cât de cât județul. Acum suntem într-o situație financiară mai bună decât acum doi ani și putem să avem curajul să accesăm un credit de 40 de milioane, că nu dorim să îndatorăm prea mult. Am mers pe principiul că cetățenii județului de astăzi se chinuie pe drumurile noastre, deci dacă avem posibilitatea să reparăm astăzi și să plătim mâine, trebuie s-o facem. Și am gândit o schemă în care, simultan cu începerea investiției pe DJ 751 și în același timp cu finalizarea DJ 608, să putem finaliza și aceste bucăți care fac legătura între sate și drumurile județene. În așa fel încât să încercăm să îmbunătățim, cu 90 de milioane, din care astăzi avem doar 5“…

JCS-Antoniu Mocanu