Big Brother la Reşiţa ne va şi cântări maşinile - Caon.ro

Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Sistemul ne va aduce lumini moderne pe stâlpi, dar şi vreo 600 de camere de supraveghere, dintre care cel puţin o sută vor fi cu recunoaştere facială. Traseul maşinilor prin oraş va putea fi urmărit în baza numărului de înmatriculare, iar vehiculele vor fi cântărite din mers, la intrare în Reşiţa! 

Nu este vorba despre ceva de domeniul SF-ului, ci conturarea proiectului Smart City Reşiţa, menit să îmbunătăţească siguranţa pe străzile urbei. Asta pentru că, în sfârşit, cadrul legal care permite primăriilor să monteze camere de supraveghere pe stâlpii de curent a intrat în vigoare, iar primarul Ioan Popa, care-şi dorea demult acest Big Brother la Reşiţa, spune că e de bun augur.

Mai mult decât atât, edilul a vorbit pe larg despre proiectul municipalităţii la acest capitol: „Această lege era absolut necesară. Sunt puţine oraşe în România care au reuşit să-şi aducă în patrimoniu sistemul public de iluminat. Reşiţa, din păcate, nu face parte din acele puţine UAT-uri care au reuşit acest lucru la vremea la care se putea face acest transfer cu uşurinţă. Primarul dinaintea mea a fost sfătuit să n-o facă, pentru că reţelele sunt vechi şi aşa mai departe, să le lase la ei, că mentenanţa o asigură Enelul. Eu găsesc că a fost o eroare. Era bine să fi avut noi în proprietate inclusiv stâlpii. Noi am făcut un proiect european de 4,5 milioane de euro, care este semnat şi care este în curs de derulare pe proceduri, în care vom schimba practic tot iluminatul din oraş. Numai că schimbăm doar lampa şi suportul care vine pe stâlp. Dar această lege ne dă posibilitatea să ducem mai departe alt proiect pe care îl avem acum în vedere“.

Iniţiativa s-a aflat pe masa consilierilor chiar în cadrul şedinţei ordinare aferentă acestei luni, când „am aprobat indicatorii pentru un studiu de fezabilitate. Eu l-am numit proiectul Smart City Reşiţa în sisteme de supraveghere video, care cuprinde câteva sute de camere de filmat în oraş – estimarea este de undeva la 600 de camere –, dintre care cel puţin o sută vor fi camere inteligente, cu recunoaştere facială, cu memorare de numere de înmatriculare şi posibilitatea de a intra într-un program pe un server, care să-ţi spună ce parcurs a avut prin oraş la un moment dat o anumită maşină cu un anumit număr de înmatriculare. Acest proiect îl facem împreună cu Poliţia Locală, cu cei de la Circulaţie şi Criminalistică, astfel încât să reducem pe cât posibil infracţionalitatea în oraş şi să aducem un element de siguranţă în plus pentru cetăţenii oraşului“.

Potrivit edilului, s-a stabilit deja unde vor funcţiona dispozitivele smart: „Vom monta camerele inteligente la intrările şi la ieşirile din oraş, în intersecţiile principale – Kaufland, Victoria, Intim, Universitate, Centru, Poliţie. În anumite zone unde vom avea inclusiv cântărire dinamică. Pe cele cinci axe de intrare în oraş vom pune pastile în asfalt, care vor putea să cântărească în mers autoturisme şi camioane de orice tonaj, până la o viteză de 100 de kilometri la oră. Pentru că nu sunt omologate în România aceste cântare dinamice, noi le vom monta oricum. Şi vom achiziţiona un cântar mobil, iar atunci când vom sesiza că un camion este supraîncărcat, îl vom trage pe dreapta şi-l punem pe cântarul mobil, astfel încât să descurajăm suprasarcinile care ne intră în oraş. Vă dau doar nişte cifre: în principiu, sarcinile admise pe camioane sunt undeva între 40-45 de tone, adică 22 de tone greutatea mărfurilor şi 15-20-22 de tone greutatea maşinii propriu-zise. Şi astăzi, pe străzile din România, circulă maşini care au greutate totală şi de 64-65 de tone. Drumurile în oraşe nu sunt dimensionate să suporte această presiune, şi dacă tot facem proiectul de tramvai şi proiecte de modernizare a străzilor, va trebui să fim foarte prudenţi cu ce şi cum se cară în oraş. Deci acest proiect va însemna supraveghere video, cântărire dinamică, gestionare inteligentă a parcărilor publice, proiect la care, la fel, lucrăm şi este integrat în această pălărie mare. Şi am avut discuţii clare cu ADR Vest, cu Sorin Maxim, şi aceste proiecte vor putea fi finanţate integral cu fonduri europene“.

JCS-Antoniu Mocanu