Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Mijlocul lui august marchează momentul introducerii autotaxării la Reşiţa. Sistemul va fi funcţional efectiv probabil în septembrie, la capitolul bilete, iar până la finele anului pe validarea electronică.

După ultima tranşă de zece autobuze şi microbuze, Reşiţa şi-a pus în sfârşit la punct sistemul electronic de autotaxare, care va face ca, începând din luna septembrie, să nu mai avem nevoie, teoretic, de taxatoarele din autobuze. În toamnă se estimează că reşiţenii îşi vor putea composta biletele în autobuze, iar portofelele electronice vor permite validarea călătoriilor ceva mai târziu, dar tot anul acesta.

Reprezentanţii societăţii Transport Urban Reşiţa ne-au prezentat noul sistem care implică aparatură montată pe fiecare mijloc de transport, dar şi un centru de comandă, amenajat la autobaza unităţii. Potrivit directorului tehnic Gelu Ardeleanu, sistemul implică managementul de trafic, monitorizarea şi gestionarea flotei. Pe scurt, din centrul de comandă, dispecerii pot observa, în timp real, toată mişcarea autobuzelor prezente în trafic, inclusiv viteza acestora. Mai mult, cu ajutorul camerelor de luat vederi montate pe mijloacele de transport, se poate vedea clar dacă toţi călătorii care urcă îşi validează sau nu călătoriile, dar şi maşinile oprite în staţiile de autobuz sau care nu dau prioritate acestora să iasă din alveole.

tur2

Spre exemplu, pe unul dintre autobuze au fost montate patru camere, prima filmează traficul din faţa autobuzului, pentru evitarea problemelor de până acum, cu care şoferii TUR se confruntă în trafic; cea de-a două filmează în interior, în spate; cea de-a treia – mişcarea din jumătatea din faţă a autobuzului; iar cea de-a patra cameră – şoferul şi urcarea călătorilor. Sistemul costă în jur de 1500 de lei pe fiecare autobuz, ceea ce, potrivit celor de la TUR, nu e o valoare, mai ales că un simplu hard disk de 600 gigaocteţi permite stocarea înregistrărilor vreme de aproximativ o săptămână. Gelu Ardeleanu a apreciat în mod special firma parteneră care s-a ocupat de implementarea sistemului de autotaxare.

Biletele vor putea fi cumpărate, ca în alte oraşe, de la chioşcurile din apropierea staţiilor, iar portofelele electronice vor putea fi încărcate în câteva locaţii din oraş, încercându-se chiar implementarea posibilităţii încărcării online. Compostarea biletelor este simplă, tichetele având pe ele o săgeată de ghidaj, trebuie introduse în fanta aparatelor montate în autobuze, fiind astfel imprimate câteva detalii. Validarea electronică se face prin apropierea portofelului de aparat. Călătorii pot afla oricând informaţii despre sumele disponibile, călătoriile validate sau abonamentele de care beneficiază prin apăsarea unui buton de pe validator. Alt buton permite validarea multiplă, astfel că posesorul unui portofel electronic poate plăti şi călătoria celor care-l însoţesc. Iar în momentul în care în autobuz vor urca şi controlorii, aceştia şi şoferul pot bloca, până la finalizarea controlului, orice validare.

Dar asta nu este singura noutate. Una din staţii – probabil cea de la Universitate – va avea parte de un afişaj electronic special, care să anunţe sosirea autobuzelor.

2 Comments

  1. Deci se dau afară câteva zeci de persoane, taxatoarele. Cam jumătate din personal. Adică se economisesc un munte de bani, salariile acestora. Logic ar fi să scadă prețul biletelor. Să zicem la jumătate? Probabil exagerez, dar măcar 50 de bani tot ar fi loc.

Adaugă comentariu