Caraş-Severin, Romania

CARANSEBEȘ – Acesta poate deveni centrul unei zone de interes economic axată pe nodul de transport din jurul său!

Un nod multimodal care se dezvoltă prin conectarea aeroportului la legături rutiere, feroviare și fluviale. Totodată, aeroportul este amplasat aproape de gazoductul BRUA, a cărui stație de comprimare gaze de la Jupa a fost primul obiectiv de investiții finalizat în faza I, fiind inaugurat pe 30 septembrie 2019. Amplasamentul aeroportului este benefic pentru a capta resursă energetică eficientă atât în industrie și transporturi, cât și în sinteza combustibililor sustenabili pentru industrii și transporturi. Context în care se poate dezvolta primul consorțiu administrativ menit să ofere, la rang de excelență, servicii publice despre rețele de infrastructură și interconectivitate între obiective industriale.

Aceste aspecte au fost discutate în cadrul recentei conferințe „ARCA”, dedicată sustenabilității în Banat și județul Mehedinți, susținută de Asociația pentru Combustibili Sustenabili (ACS). La eveniment au fost invitați reprezentanții Consiliului Județean Caraș-Severin și societății de transport județene, ai primăriilor și societăților de transport ale localităților urbane din județ, ai societății județene de transport fluvial, ai Caromet și porturilor Baziaș și Moldova Nouă.

Transporturi sustenabile interconectate și pregătirea de specialiști în domeniu, puse pe tapet. Sunt aspecte la care Aeroportul „Banat” pare să fi tras lozul câștigător. Asta deoarece este unul dintre puținele aeroporturi din țară unde conexiunile rutiere, feroviare și fluviale sunt parțial dezvoltate și în curs de dezvoltare, conform Masterplanului general de transporturi al României. De asemenea, liceul de formare tehnicieni în domeniul transporturilor aeriene, aflat chiar în incinta aeroportului, este unul dintre puținele exemple de bune practici de acest fel la nivel național. În acest context, ACS a propus întemeierea unei regiuni de interes în vederea finanțării de proiecte de dezvoltare sustenabilă, precum și corelarea strategiilor naționale de transporturi sustenabile. În cadrul acestora, aeroporturile pot constitui centre multi-modale de dezvoltare industrială, transport pasageri și mărfuri, producție de combustibili sustenabili și acces către regiuni economice.

Idee salutată și de președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), Ștefan Roșeanu, întrucât conexiunile între orașe, aeroporturi, porturile dunărene și comunități pot fi asigurate pe cale feroviară și alimentate sustenabil. Astfel, gazul natural, hidrogenul, energia electrică verde vor avea un rol important în dinamica regională, ARF arătând deschidere spre proiecte de cercetare, dezvoltare și inovare susținute de ACS și de comunități și instituții publice și private.

Evenimentul a inclus prezentări și studii de caz ce susțin utilizarea resurselor energetice și combustibililor sustenabili cu zero emisii de gaze cu efect de seră. De asemenea, s-a discutat despre economia circulară, adică posibilitatea de a reutiliza bunuri de patrimoniu în condiții de eficiență a costurilor de modernizare. Participanții s-au arătat interesați și de producerea hidrogenului verde obținut prin reformarea metanului cu abur și captarea carbonului, dar și prin electroliză. Intenția arătată a fost de a îndeplini criteriile strategice industriale ca „vale de hidrogen” pentru consum și transport către consumatori. Din discuții, au reieșit informații esențiale pentru o strategie națională a hidrogenului care să aducă beneficii regiunii. Evenimentul s-a încheiat prin prezentarea noilor sisteme de management digital al orașului inteligent, cât și a obiectivelor de infrastructură, pe care partenerii ACS le propun pentru dinamică economică productivă și confort sporit în comunitate.

JCS-Ionel Ivașcu