Caraş-Severin, Romania

Preţul carburanţilor în România este asemenea lui Făt-Frumos – creşte într-o noapte cât la alţii într-o lună. Cu cele mai micii salarii din Europa, românii sunt nevoiţi să cumpere poate cei mai scumpi carburanţi. Şoferii au început însă „protestele“ – unii au plătit combustibilul cu monede de un ban, alţii au alimentat de 70 de bani. Nici conducătorii auto din Reşiţa nu văd cu ochi buni aceste scumpiri.

De exemplu, Bogdan Vâlvoi, student, dar şi angajat, şofează de câţiva ani şi este de părere că „nu ştiu dacă aceste modalităţi vor da roade. Ar trebui să nu mai alimentăm deloc preţ de câteva zile, să alegem transportul în comun dacă se poate. Numai că asta cere solidarizare în masă şi nu ştiu câţi ar fi dispuşi“. În asentimentul tânărului şofer este şi Geta Csaszar care ne-a spus: „Fac parte din rândul celor care bagă foarte puţină benzină, exact atât cât am nevoie să îmi rezolv treaba pe moment“.

La polul opus se află Anca Prislopan, o reşiţeancă plecată de ceva vreme în Franţa: „Noi avem maşină diesel, iar aici preţul unui litru de motorină este de 1,1 euro şi, din punctul meu de vedere, este rezonabil. Aici sunt şi situaţii în care preţul scade“. Comparativ cu un român stabilit în Franţa, un şofer din Reşiţa pierde la scor… La noi cu un salariu minim (670 de lei) poţi face 2,4 plinuri la o maşină, la Paris cu un venit minim (1.100 euro) se pot face 16,7 plinuri. Cifre ce nu mai au nevoie de alte comentarii.

Anca Preda