Caraş-Severin, Romania

Un grup format din inspectorul scolar pentru învatamântul special
Dangulescu Daniela, Aniela Faciu, consiliera a Consiliului Judetean Arad, Dorin
Batrân, asistent social al D. G. A. S. P. C. Arad, Doina Neamtu, director
si Carmen Torsan – profesor psihopedagog la Scoala Speciala Arad, Florentina Cirin
– directoarea Centrului Scolar Arad, Florica Crainic si Mihaita Zdrentan – directori
adjuncti ai Centrului Scolar Ineu, a derulat recent un schimb de experienta în
Germania, în cadrul parteneriatului româno-german în domeniul
educatiei copiilor cu nevoi speciale. Proiectul se deruleaza înca din anul
2004, între Scoala Speciala Arad, Centrul Scolar Arad si Dominikus-Savio
Schule din Pfaffendorf.

Obiectivele urmarite au fost:

• schimb de bune practici între cadrele didactice din învatamântul
special, pentru cunoasterea organizarii si functionarii celor doua sisteme,
a particularitatilor metodico-stiintifice de educare si evalure a copiilor cu
nevoi educative speciale, a conditiilor de profesionalizare si de integrare
socio-ocupationala a acestora

• sprijin logistic în integrarea copiilor cu dizabilitati usoare
în învatamântul de masa, prin organizarea de cursuri de formare
atât pentru cadrele didactice din învatamântul aradean cât
si pentru studentii care vor deveni cadre didactice în învatamântul
special precum si prin asigurarea de instrumente de lucru pentru activitatea
didactica

• schimburi de elevi si de studenti, în perspectiva.

Organizarea a revenit conducerii scolii din Pfaffendorf, reprezentata de dl.
director Klemens Albert. Programul a cuprins vizitarea unor obiective de interes
precum: Dominikus-Savio Schule din Pfaffendorf; Centrul pentru persoane cu deficiente
de vedere din Nurnberg; ateliere protejate în care lucreaza persoane cu
dizabilitati din Nudlingen; Scoala de meserii Don Bosco Berufschule din Wurzburg.

Delegatia a fost impresionata de serviciile de calitate pe care comunitatea
le asigura persoanelor cu dizabilitati, de atitudinea pozitiva si sprijinul
oferit în implicarea acestora în diferite activitati socio-economice
prin care sa se asigure o mai buna integrare comunitara.

În urma acestei vizite au fost atinse obiectivele stabilite, dar pe lânga
acestea, cel mai mare avantaj a fost câstigarea încrederii reciproce
între parteneri si dezvoltarea unor relatii de colegialitate si prietenie.

Vasile Filip