CARAŞ-SEVERIN – Totuși, 164 de avertismente şi 102 amenzi în valoare de 366.100 de lei au fost aplicate celor 23 de centre rezidenţiale din judeţ controlate săptămâna trecută!
Comisiile de control, numite prin ordin al Prefectului, nu au constatat probleme grave care să necesite suspendarea sau închiderea vreunuia din centrele din judeţ şi nici relocarea unor persoane rezidente în alte centre. În schimb, cele trei echipe formate din reprezentanţi ai AJPIS, IPJ, ISU, ITM, DSP, DSVSA şi CJPC au constatat o mulţime de nereguli şi încălcări ale normelor legale, pentru care au fost aplicate măsuri în consecinţă. „Cele mai multe constatări de abateri le-au făcut Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, Protecţia Consumatorului şi Inspectoratul Teritorial de Muncă, iar cele mai mari amenzi au fost stabilite de Direcţia pentru Sănătate Publică, Protecţia Consumatorului şi Direcţia Sanitar Veterinară.“, a declarat, ieri, prefectul Ioan Dragomir, făcând un sumar al acţiunii de control desfăşurate în perioada 10-16 iulie în judeţ.
Din totalul amenzilor, cele 16 aplicate de DSP au totalizat 106.000 de lei, multe dintre acestea ca urmare a neîndeplinirii măsurilor, recomandărilor şi termenelor stabilite cu ocazia unor controale anterioare. Întrebat dacă poate nominaliza care dintre centre au fost sancţionate, prefectul a răspuns că nu a fost alcătuită o listă propriu-zisă dar că, după câte se pare, doar „una sau două dintre ele nu au fost sancţionate“. Nominalizat, în final, a fost doar unul, anume Căminul pentru persoane vârstnice Bocşa, aflat în subordinea Direcţiei de Asistenţă Socială din localitate.
Potrivit prefectului Ioan Dragomir, urmează la nivel naţional o serie de activităţi conexe acestor controale, o analiză a rezultatelor în vederea îmbunătăţirii în perspectivă a legislaţiei destul de învechite. Există nu doar o preocupare pentru prezent şi viitor, ci şi una pentru trecutul recent, potrivit lui Dragomir: „Ne-au fost cerute de la Corpul de control al premierului situaţii, în special de la Poliţie şi alte instituţii de control, privind acţiunile efectuate din 2020 până acum: constatări, măsuri, sancţiuni.“
Astfel de situaţii pot fi, fără îndoială, lămuritoare în legătură cu conduita reprezentanţilor organelor de control şi ai centrelor controlate. La cea a unora dintre aceştia din urmă s-a referit directorul executiv al Agenţiei Județene pentru Plăţi și Inspecţie Socială, Elena Solomonesc: „Inspectorii sociali au aplicat trei amenzi a câte 10.000 de lei pentru nerespectarea măsurilor indicate anterior. Sunt centre, dintre cele care au primit amenzi, care au fost verificate în acest an de cinci ori! Când constatăm o deficienţă, îi consiliem, lucrăm împreună cu ei la remediere, stabilim un termen în funcţie de posibilităţile concrete. Există şi cazuri în care reaua credinţă este dovedită şi atunci nu mai ai ce-i face omului decât să-l amendezi!“
În pofida numărului mare abateri constatate, nu a fost vorba despre niciuna care să vizeze siguranţa, sănătatea, binele fizic sau psihic al beneficiarilor aflaţi în centrele rezidenţiale: bătrâni, persoane cu dizabilităţi sau copii. „Nu suntem nici pe departe într-o situaţie urâtă precum cea pe care am văzut-o în alte părţi, la televizor. Avem 74 de locuri libere, din care 21 la privaţi, care pot primi beneficiari relocaţi sau din alte judeţe, cărora li se pot acorda servicii decente, normale, civilizate.“, a adăugat ea.
Rezumând acţiunea de control, am reţinut că aceasta a vizat 23 de centre din judeţ: 10 pentru persoane vârstnice, 5 pentru persoane cu dizabilităţi, 7 pentru copii şi unul pentru persoane fără adăpost. De serviciile acestor centre (14 de stat, 8 private şi 1 în parteneriat public-privat) beneficiază 746 de persoane, deservite de 576 angajaţi. Raportul de angajaţi la 100 de persoane rezidente este de 45 la centrele private, 55 la cel public-privat şi 102, în cazul celor de stat.
JCS-Walter Fleck