ROMÂNIA – În România, totul se duce și este dus în derizoriu! Inflația de “suveraniști” și “patrioți”, dar și prezentarea “patriotismului economic” de către analfabeții funcțional, va spori lehamitea românilor față de “schimbarea” invocată atât de putere, dar și de opoziție!
Dacă în cazul opoziției am putea înțelege atât promisiunile fără vreun fundament sau logică economică, cât și efervescența promisiunilor care mai de care mai habarniste pentru a ajunge la guvernare, având în vedere lipsa de experiență guvernamentală, cei de la putere n-au nicio scuză pentru încercările penibile de a juca cartea “patriotismului economic”.
De la marcarea formală a momentului intonării imnului național, cu deja bine-cunoscutul gest de acoperire a inimii cu falsitatea care-i caracterizează în viața de zi cu zi pe autori, de la punerea la vedere a unor crâmpeie tricolore pentru poza de album și până la imortalizarea unor gesturi penibile cu false trăiri, alături și printre românii necăjiți și loviți de soartă … totul devine o altă bătaie de joc față de cetățenii acestei țări și speranțele acestora la o viață mai bună.
Toate acestea devin posibile pentru că românii sunt indiferenți sau cu mult prea mult bun simț față de ceea ce se întâmplă în jurul lor dar și pentru lipsa reacției de respingere a proștilor cu aspirații!
Ultimul exemplu de acest fel, este dat de mixul lipsei de experiență, cu frustrările personale ale șefilor vremelnici (așa cum chiar ei se autointitulează), cu setea veșnică de voturi a proștilor cu aspirații. Astfel s-a creat, cu cinismul tipic politicianului parvenit, iluzia scăderii prețurilor la unele produse de bază, mai ales, printre românii pentru care această posibilă economie la bugetul familiei (fie și pentru trei luni, așa cum au decis guvernanții), poate face diferența între sărăcie și sărăcia lucie.
Propunerea guvernului Ciolacu de scădere a prețurilor la unele produse de bază (14 produse), este o încercare lamentabilă cu un efect politic altul decât cel așteptat, de a-i convinge pe români că … patriotismul economico-social este posibil și chiar a început.
Sigur, este posibil și realizabil un program de reconstrucție și dezvoltare în toate sectoarele importante ale economiei românești, fie și pentru a ne apropia de ceea ce România a fost cândva, dacă mai mult ne este teamă să sperăm! Dar este imposibil de realizat un astfel de deziderat cu decidenți fără experiență profesională, cu politicieni corupți sau mai rău, chiar coruptibili și sensibili doar la dorințele și interesele străinilor și nu la nevoile românilor!
De ce această măsură este una sortită eșecului? Simplu, fie și pentru că:
În coșul lunar de cumpărături, pe lângă cele 14 produse de bază pentru care se dorește scăderea prețului la raft, românii adaugă și alte produse necesare în propriile gospodării (produse agro-alimentare și nu numai, altele decât cele din listă) și în al căror preț se va regăsi o creștere pentru a compensa scăderea de la cele 14 produse de bază; pentru perioada de 3 luni pentru care se va aplica reducerea de prețuri, produsele vizate vor fi găsite cu greutate sau deloc, având în vedere că nici producătorii și, mai ales, comercianții acelor produse nu doresc o scădere a marjei de profit.
Oare cum să credem că se pot găsi soluții la problemele românilor și să avem așteptări de la indivizi pentru care demnitatea de ministru înseamnă doar șansa de a fi băgat în seamă (nu și luat în serios) de către trusturile media și activul de partid? Cum să credem în scăderea prețurilor, când miniștri lui Ciolacu, responsabili de această promisiune electorală, parcă sunt la emisiunea “Copiii spun lucruri trăsnite”:
“Trebuie să fim atenţi ca ieftinirea să apară pe tot lanţul” – Marcel Boloș, ministrul finanțelor. Dar cine vă oprește?
“În calitate de ministru al agriculturii, pot să garantez că, de la 1 august, prețul alimentelor va scădea” – Florin Barbu, ministrul agriculturii. Vei pleca din funcție daca nu va fi așa cum garantezi?
“Nu comparați cu Ungaria, comparați cu Franța, dacă vreți” – Radu Oprea, ministrul economiei. În acest caz, este „posibil că omul de “serviciu”, să anticipeze mișcările sociale de “mulțumire” pentru “patriotismul economic” al lui Marcel Ciolacu.
Soluția ar fi fost una simplă, sigură și singura! Soluția care ar putea cu adevărat să sprijine producția românească (în cazul de față pentru produsele agro-alimentare), ducând la creșterea producției, a calității și implicit la scăderea prețurilor la raft, este aceea a aplicării de către comercianți a unui adaos comercial limitat prin lege (indiferent de numărul și mărimea taxelor impuse de către acesta, toate să se încadreze în adaosul permis de lege!). Nu este nici locul și nici spațiul suficient pentru a descrie un astfel de mecanism dar pentru doritori sau contestatarii de “serviciu” se poate găsi o soluție!
“Prostia ar putea contribui la progresul societății numai dacă devine impozabilă” – Vasile Ghica
EUGEN TEODOROVICI