CARAȘ-SEVERIN – Ministrul i-a transmis președintelui CJ faptul că „Ministerul Sănătății urmărește și supraveghează calitatea actului medical oferit pacientului“, fapt pentru care „vă rugăm să dispuneți măsuri de urgență pentru îmbunătățirea și aducerea actului medical la standardele de calitate“!
Adresa, purtând semnătura ministrului Sănătății, Alexandru Rafila, îl informează pe președintele Consiliului Județean, Romeo Dunca, despre situația dezastruoasă a Spitalului Județean de Urgență Reșița, cunoscută și constatată și de autoritatea de la București.
În document, datat în 3 aprilie, prof.univ.dr. Alexandru Rafila îl informa pe Dunca despre controalele dispuse de Inspecția Sanitară de Stat la nivel național, în anii 2021, 2022 și 2023, în cadrul cărora, „la SJUR, s-a constatat faptul că se mențin neconformitățile identificate anterior și nu au fost remediate deficiențele dispuse cu ocazia controalelor anterioare. Neconformitățile constatate la SJUR: starea igienico-sanitară este necorespunzătoare în secțiile de Cardiologie, Oncologie, ambulatorii de specialitate; condițiile igienico-sanitare sunt deficitare în secțiile de Medicină Internă II și Psihiatrie; nu au fost remediate deficiențele constatate în anii 2021 și 2022, la acoperișul clădirii Staționarului 2, care cuprinde secțiile Oncologie, Medicină Internă II și Cardiologie; s-a constatat un deficit mare de personal; nu se respectă prevederile Ordinului MS nr. 1101/2016 privind aprobarea Normelor de supraveghere, prevenire și limitare a infecțiilor asociate asistenței medicale în unitățile sanitare“.
Iar de atunci, două ședințe ale Consiliului de Administrație al Spitalului Județean de Urgență Reșița au eșuat în emiterea actului necesar schimbării așteptate nu doar de minister, ci și de pacienții din județ. Pentru revocarea managerului este necesară, potrivit legii, propunerea făcută de Consiliul de Administrație, pentru cel puțin două motive în cazul Reșiței: unul fiind nerespectarea graficului de eșalonare a plății arieratelor – care, cu toată mărinimia Guvernului, continuă să crească după ce au fost șterse cu buretele –, iar cel de-al doilea fiind reprezentat chiar de neremedierea problemelor constatate de minister.
Și, totuși, cine e de vină pentru blocajul din Consiliul de Administrație? Dincolo de jocurile politice, inițial trădarea, iar mai apoi absența lui Viorel Bașag, acuzațiile se îndreaptă chiar spre reprezentantul Ministerului Sănătății în teritoriu, adică Direcția de Sănătate Publică. Într-un prim caz, potrivit șefului județului, DSP a trimis la ședință o persoană care nu fusese validată de Consiliul Județean, modificând incorect rezultatul votului, iar în al doilea – n-a trimis pe nimeni, fapt ce a dus la neîntrunirea cvorumului.
După cele două noi dezamăgiri, președintele CJ, Romeo Dunca, i-a transmis ministrului Rafila o adresă despre situația din propria-i ogradă: „DSP Caraș-Severin, care vă este subordonată, deși a sancționat prin amenzi contravenționale neregulile din spital, nu este de data asta de niciun ajutor cetățeanului de prin saloane, lovit de nevoi, prin manevre penibile pe care directorul acestei deconcentrate le face. (…) Vă asigur, în continuare, că voi depune toate eforturile posibile pentru a crește șansa pacienților de a fi tratați corespunzător!“
Pe de altă parte, Dan Miloș, directorul DSP Caraș-Severin, a dorit să ne arate, cu documente, că și-a anunțat mereu, nu doar cu două zile înainte, actele prin care își desemnează reprezentanții în Consiliul de Administrație. Doar că hârtiile nu le-a transmis la județ, ci la Spitalul Județean, considerând că DSP își numește singură reprezentanții, nefiind necesară vreo validare din partea Consiliul Județean. Potrivit legii, „membrii consiliului de administrație al spitalului public se numesc prin act administrativ de către instituții“, și tot acestea „sunt obligate să își numească și membrii supleanți în consiliul de administrație“. Mai mult decât atât, mediatizarea intensă a situației din spital a transformat respectivele locuri în sperietori pe care nu le-ar mai vrea nimeni, intervenind și situația unor demisii, probleme personale, de sănătate sau altele.
Consiliul de Administrație al SJUR are 6 membri: patru din partea Consiliului Județean (dintre care unul este economist, iar altul este desemnat de șeful județului), precum și doi din partea DSP. Reprezentantul Colegiului Medicilor, care ar fi avut statut de invitat, n-a fost validat de Consiliul Județean, neîntrunind numărul de voturi.
Dincolo de jocurile de culise și de trădări, din divergențele de opinie și din răvașul ministerial putem trage o singură concluzie: că autoritățile statului sunt neputincioase în Caraș-Severin, prelungind inutil agonia de la spital, lucrând parcă după alte interese decât cele ale cetățeanului, cum ar fi fost firesc într-un stat de drept.
Luminița de la capătul tunelului o aflăm din surse judiciare avizate. Soluția stă într-o acțiune de două rânduri, în instanță, pe problema obligației de a face, pe care o are Consiliul de Administrație, care se judecă urgent. S-ar putea solicita instanței obligația de a face, adică întrunirea consiliului și votarea. Iar judecata, cu tot cu căile de atac, ar dura cel mult o lună și jumătate. Până la urmă, și în sistemul judiciar sunt cetățeni ai județului care, la fel ca oricare altul, cunosc prea bine situația din spital, evidentă în toate documentele.
Pentru schimbarea de macaz, Romeo Dunca preciza: „Am o persoană extrem de competentă, care a condus spitale mari timp de 10 ani și care poate fi la servici (…) pe postul de manager!“
JCS-A.M.