CARAȘ-SEVERIN – Scumpirea materialelor, provocată de majorarea prețului motorinei, a afectat până și derularea proiectului de extindere a Unității de Primiri Urgențe de la Staționarul I al Spitalului Județean de Urgență din Reșița!
Pentru că prețurile din contract nu fuseseră încă actualizate, constructorul notifica, la finele anului trecut, întreruperea lucrărilor de extindere a UPU, care erau deja într-un stadiu avansat, noua clădire a UPU fiind executată în proporție de 95%. În paralel cu lucrările, au fost închiriate pentru o perioadă de 6 luni containerele din curtea spitalului – un ansamblu de 18 containere –, în care a fost relocată activitatea UPU. Și din cauza a tot felul de întârzieri, închirierea containerelor a trebuit prelungită. În sfârșit, Consiliul Județean a aprobat și diferența de fonduri, pentru ca lucrările să continue. În total, valoarea eligibilă a proiectului de extindere și dotare a UPU este de 6,83 de milioane de lei (cu tot cu TVA), la care se adaugă o valoare neeligibilă de 3,99 milioane.
„Extinderea UPU a fost un proiect pornit prost, o parte din socoteli nu s-au potrivit în teren, au suferit schimbări, au fost numeroase dispoziții de șantier, a trecut timpul, au crescut prețurile, a precizat președintele Consiliului Județean, Romeo Dunca. Vom termina și această lucrare, sperăm ca în mai, după promisiunea pe care ne-a făcut-o constructorul, să îl dăm în folosință. Vom face recepția finală, clădirea este gata în mare parte, am găsit și soluțiile să mai achiziționăm noi, să schimbăm geamurile. Trebuiau făcute niște geamuri pe care inițial ne-am gândit că le prindem în proiect, dar nu mai aveam loc din cauza creșterii prețurilor, că depășeam cu 50% valoarea efectivă a contractului. Și vom da în folosință și noua clădire a UPU!“
Șeful județului a precizat că, de-a lungul derulării proiectului, au apărut mai multe probleme: „Contractele n-au putut să fie urmărite pas cu pas tocmai din cauza numeroaselor situații apărute: dispoziții de șantier noi, soluții tehnice noi, creșteri de prețuri, faptul că nu au fost actualizate la timp, întârzieri de tot felul. Constructorul ne-a trimis o somație de reziliere, în final nu a reziliat. Practic o amenințare, nu știu dacă avea de gând realmente să rezilieze contractul sau nu. Important este că acum, cu ultima alocare de bani, plățile au fost făcute!“
Președintele CJ a explicat că se poate considera că și constructorul are partea lui de vină, dar și administrația județeană, însă vina ar putea fi pusă și pe alți umeri: „În general, în 80-90%, ambele părți consideră că sunt îndreptățite să facă ceea ce doresc. Sigur, atunci apare un litigiu, cineva vine și îl tranșează, și cu siguranță întotdeauna doar unul are dreptate. Nu știm astăzi dacă constructorul are vreo vină, dacă noi avem vreo vină, dacă evoluția, dacă Putin probabil că are și el vreo vină mare, că și el e de vină că a ajuns litrul de motorină 8 lei și cimentul e mai scump pentru că și ăla trebuie transportat, și ăia trebuie să-și pună în rezervor motorină cu 8 lei litrul. Cert este că întotdeauna, indiferent a cui e vina, dacă dorim să finalizăm o lucrare, trebuie să trecem peste toate culpele și să găsim soluțiile să terminăm lucrarea. Și asta vă asigur că o vom face. Am făcut-o, am găsit până acum, lucrurile merg. Ați văzut, greu, foarte greu într-o conjunctură în care foarte puține proiecte în țară sunt duse până la capăt. Există un procent însemnat de proiecte care puteau să înceapă și n-au început, s-au reziliat. Nu numai în Caraș, peste tot. Nu știu dacă există primărie undeva care să nu fi renunțat la un proiect pentru care la un moment dat a avut finanțarea, din aceste motive. Dar haideți să folosim momentul și să zicem că Putin e de vină pentru toate!“, a conchis șeful județului.
JCS-A.M.