REȘIȚA – Pentru acces facil la munte, primarul Reșiței vrea legătură rutieră între Valea Țerovei și cartierul Stavila. Concret, este vorba despre un tunel de aproximativ 800 m lungime, care ar porni din zona fostei uzine cocsochimice, pe sub Dealul Crucii și stația de tratare a apelor, pentru a ieși la lumină în curba din zona fostei fabrici de șamotă!
Ideea a apărut mai demult, având în vedere că domeniul turistic Semenic va genera un trafic pe care Ioan Popa îl estimează la 3.000-3.500 de schiori iarna, respectiv cicliști și oameni ai muntelui vara, sau peste 5.000 de turiști în weekend. Flux care, în opinia sa, va crea probleme pentru parcurgerea prin oraș a distanței spre și dinspre munte. Motiv pentru care, încă de la finele anului trecut, primăria a comandat un studiu de prefezabilitate pentru construirea tunelului amintit. Acesta ar veni în continuarea unei alte legături rutiere, între Km 8 și Valea Țerovei, pe care primăria o are în vedere întrucât are deja pregătit un proiect în acest sens pe Programul Anghel Saligny. Astfel, s-ar realiza o centură a orașului, care să scoată traficul intens din oraș. Sau din mare parte a acestuia.
Tunelul în cauză a făcut obiectul unuia dintre proiectele dezbătute în recenta ședință de consiliu local, studiul de prefezabilitate primind votul consilierilor locali.Banii ar putea veni din fonduri europene, pe ciclul financiar 2021-2027, mobilitate urbană. Conform primarului Popa, aceasta este una dintre posibilele surse de finanțare, chiar dacă deocamdată nu se știe ce se va finanța pe mobilitate urbană. „Acum doar aprobăm indicatorii acestui studiu de prefezabilitate pentru a-l avea pregătit pentru o eventuală sursă de finanțare. În urma studiului, au rezultat patru variante de a construi tunelul, cu valori între 20 și 40 de milioane de euro. Am luat în discuție varianta cea mai ieftină urmând ca, dacă identificăm sursa de finanțare, să mergem mai departe”, a declarat Ioan Popa.
Întrebat cu privire la necesitatea acestui studiu de prefezabilitate, primarul a precizat că un studiu de fezabilitate nu poate fi mai ieftin de câteva sute de mii de euro, urcând chiar spre un milion de euro. Motiv pentru care Popa a exclus demararea unui asemenea studiu fără unul de prefezabilitate. De asemenea, data la care primăria l-a comandat era premergătoare deschiderii ciclului financiar 2021-2027. „Ca să nu mai spun că am avut mari greutăți în a găsi o firmă care să facă studiul de prefezabilitate pentru că, în ultimii 30 de ani, în România nu s-a făcut niciun tunel. Ce să mai vorbim de un studiu de fezabilitate. Nu este exclus ca acest proiect să obțină finanțare europeană”, a încheiat primarul Reșiței.
JCS-Ionel Ivașcu