Caraş-Severin, Romania

CARANSEBEȘ – Locomotivă germană de război, capturată de ruși și înapoiată românilor care o țin în ploaie. În puține cuvinte, așa putem rezuma povestea locomotivei cu abur 150.1121, fabricată în anul 1944, primind numărul de fabricație 28112!

Ce s-a întâmplat în anii când a servit pe frontul de Est? Un fleac: au ciuruit-o combatanții. Apoi, după ruperea frontului la Iași, trenuri cu tot cu locomotive au fost abandonate, rușii luându-le ca pradă de război. La ei acasă însă, aveau să constate că liniile lor erau mai late decât ecartamentul acestei locomotive care mai purta și rănile războiului. Motive pentru care rușii au returnat României 23 de locomotive. Printre ele, venerabila care acum își duce cei 78 de ani în depoul gării din Caransebeș.

A fost adusă aici în 2013 de la Jimbolia, unde sosise în 2010, după ce, în anii anteriori, a fost transferată de la Petroșani la Deva. Pe nicăieri, n-a fost prea mare interesul pentru bătrâna locomotivă cu piese lipsă, geamuri sparte și vegetație crescută în cabină. Lucruri pe care le constata și Marcel Vela, primarul de atunci al municipiului. Situație cu atât mai regretabilă dacă ținem cont că vorbim despre o piesă de patrimoniu cu care s-a dorit înnobilarea gării din Caransebeș. Se vorbea atunci despre atașarea la locomotivă a unui vagon de epocă, alături de care să fie așezată pe un piedestal în apropierea gării. „Ni s-a oferit această locomotivă pe care evident noi o vom pune în valoare”, afirma atunci primarul Vela.

Între timp, putem afirma că a fost pusă în valoare doar de anii care s-au adăugat la vârsta ei, sporindu-i în paralel și valoarea de patrimoniu. Pentru că locomotiva care a tăiat frontul în lung și-n lat e tot în depoul gării, unde apa de ploaie o poate răni mai tare decât ploaia de gloanțe pe care-a îndurat-o odată. Motiv pentru care am readus aceste aspecte în atenția actualului primar, Felix Borcean.

Am aflat că, la un moment dat, au fost demarate demersurile pentru amenajarea, în apropierea gării, a unui parc în care să fie expusă locomotiva. S-a plătit chiar și o chirie modică spre CFR, proprietarul terenului respectiv. Și cam atât. „Demersul se poate materializa, este însă problemă felul cum vom transporta locomotiva din depou până pe locul viitorului parc, pentru că este de dimensiuni mari”, ne-a declarat Borcean, dând asigurări că va verifica situația locomotivei pentru care s-ar zice că pacea e mai grea decât războiul.

JCS-Ionel Ivașcu

FOTO: Muzeul Cineastului Amator