Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Nu e o noutate că pe arterele principale ale urbei nu e voie cu căruţa. Faptul că amenzile în sine erau ineficiente i-a făcut pe aleşi să ia măsuri drastice: atelajele vor fi ridicate, iar caii vor ajunge la Zoo. La ridicare trebuie achitate taxe şi arătate documente de proprietate!

Între 1.000 şi 1.500 de lei amendă riscă persoanele care se aventurează cu căruţele prin traficul urban reşiţean. Iar cei care o vor achita în termen de 15 zile, vor scoate din buzunar doar jumătate din minim, adică 500 de lei. Asta a decis, la iniţiativa primarului Ioan Popa, Consiliul Local Reşiţa, prin HCL 242, privind interzicerea circulației vehiculelor cu tracțiune animală pe raza municipiului. De fapt, este interzisă demult, doar că acum lucrurile au dobândit fermitatea necesară pentru ca decizia să nu mai fie luată în glumă. Potrivit documentului, „se interzice circulația vehiculelor cu tracțiune animală pe raza municipiului Reșița“, după care urmează excepţiile, prima referindu-se la manifestările cultural artistice. Potrivit celei de-a doua exceţii, se aplică traseele de circulaţie stabilite într-un HCL datând din 2007. Vechea reglementare spune că vehiculele cu tracţiune animală pot circula prin urbe doar cu săculeţi pentru colectarea bălegarului, însă nu pe străzile: Castanilor, Piaţa Republicii, Paul Iorgovici, Traian Lalescu sau Libertăţii şi nici pe bulevardele: Republicii, Muncii, Progresului, A.I. Cuza, I.L. Caragiale sau Revoluţia din Decembrie. Doar aceste artere rămân, ca şi până acum, interzise circulaţiei vehiculelor cu tracţiune animală.

Adevărata noutate nu este această interdicţie, pe care n-o prea respecta nimeni, ci felul în care ea va fi aplicată. Dacă amenzile nu i-au speriat până acum, pentru că oricum nu le plăteau, cei care continuă să se joace de-a căruţa pe bulevarde vor rămâne şi fără atelaj, care le va fi reţinut în custodie. Se aplică un tarif de ridicare şi transport de 113 lei pe atelaj, la care se adaugă un tarif de depozitare de 3,54 de lei pe oră, pe atelaj (adică 84,96 de lei pe zi). Ridicarea se poate face în termen de 15 zile, însă numai cu documente care să facă dovada proprietăţii. Atelajele nevalorificate în termen vor fi valorificate. Şi în cazul animalelor, dacă ele nu sunt revendicate în acelaşi termen, vor rămâne în proprietatea municipiului Reşiţa, la Zoo, care le pot păstra sau valorifica.

De la primarul Ioan Popa, din referatul de aprobare, am putut afla de ce erau necesare asemenea măsuri împotriva celor care, „în repetate rânduri au fost depistați conducând această categorie de vehicule fără respectarea normelor legale în domeniu“. Primul argument ar fi deplasarea prea lentă, care generează ambuteiaje şi îngreunează traficul, spre nemulţumirea celorlalţi. Acesta este urmat de murdărirea străzilor, aspectul zonelor prin care trec atelajele fiind unul total neplăcut.

„De cele mai multe ori, conducătorii vehiculelor cu tracțiune animală încarcă și transportă deșeuri provenite din activități de construcție/demolare, resturi vegetale, gunoi menajer, pe care mai apoi aleg să îl abandoneze în diferite locuri de pe domeniul public sau privat, salubrizarea acestor locuri de depozitare generând costuri suplimentare care nu sunt de neglijat. Conducătorii acestor vehicule sustrag în repetate rânduri, din containerele dedicate colectării selective, materiale reciclabile ce prezintă interes, existând astfel riscul scăderii gradului de colectare pe UAT, lucru care se va reflecta în prețul de salubrizare suportat tot de cetățeni. Conducătorii acestor atelaje răscolesc în permanență depozitările de gunoi menajer, în căutarea resturilor de mâncare, după plecarea acestora rămâne aspectul dezolant al locului de depozitare, cu gunoaie menajere împrăștiate. Toate persoanele depistate că au condus atelaje prin municipiul Reșița provin dintr-un mediu ce prezintă un risc pentru liniștea și ordinea publică. Au existat situații când au fost reclamate de către cetățeni fapte săvârșite de conducătorii de atelaje a căror latură penală este instrumentată de poliție sau parchet“, a adăugat primarul. La care se adaugă şi faptul că unii dintre aceşti conducători de căruţe au acumulat deja amenzi de ordinul zecilor de mii de lei (între 12.850 și 28.650 lei), pe care nu le-au achitat şi care au rămas ca datorii restante la administraţia fiscală. Lucru care arată că amenzile nu-i sperie. Poate-i va speria faptul că rămân fără cai şi căruţe, dar şi că atunci când trebuie să le ridice, trebuie să plătească nişte taxe deloc neglijabile.

JCS-Antoniu Mocanu