Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Anulată în urmă cu doi ani, licitația având ca obiect construirea stațiilor de reîncărcare pentru vehicule electrice a fost reluată!

Povestea din care consemnăm, iată, un nou capitol în 2025, începe oficial în 21 noiembrie 2022, odată cu semnarea de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și Primăria Reșița a contractului de finanțare nr. 131251. Derulat prin Programul Național de Redresare și Reziliență, acesta avea mai multe componente, printre care și execuția lucrărilor pentru proiectul ”Construire stații de reîncărcare pentru vehicule electrice și branșamente electrice în Municipiul Reșița”. Licitația, al cărei anunț de inițiere a fost publicat în 9 august 2023, a fost anulată de către Primărie în 21 august 2023, urmare a contestării documentației de către unul dintre ofertanți.

Dincolo de formulările ambigue din Caietul de sarcini, care alternau cu solicitări extrem de exacte, posibil cu dedicație pentru unii, dar restrictive pentru alții, carența majoră a documentației o reprezenta plasarea achiziției în sfera neeligibilității în raport cu PNRR! Concret, putea (și poate) fi decontată suma de maxim 25.000 de euro pentru stațiile prevăzute cu minim 2 puncte de reîncărcare. Ori, achiziția inițiată viza realizarea a 45 de stații cu doar 60 de puncte de alimentare (15 stații cu 2 puncte și 30 cu câte un punct).

„Întrucât măsurile corective ce se impun asupra documentației de atribuire sunt substanțiale și necesită revizuirea proiectului tehnic de către proiectant, în vederea respectării principiilor nediscriminării, tratamentului egal, transparenței, proporționalității și asumării răspunderii, propunem anularea procedurii și reluarea ei la o dată ulterioară, după actualizarea corespunzătoare a documentației de atribuire.“, se arăta în nota justificativă a Primăriei, de la data anulării procedurii.

Măsurile corective și revizuirea au fost într-atât de substanțiale încât până la elaborarea unui nou Caiet de sarcini au trebuit să treacă 2 ani! Semn că cei care l-au elaborat au ținut seama de aspectele ridicate în contestația din 2023, în noua variantă găsim un text mai logic organizat, suplu, lizibil și mai ales inteligibil, care în primul rând nu confundă locațiile cu stațiile și punctele de reîncărcare cu punctele de realimentare. În al doilea rând specifică din capul locului că „prin proiectul propus se dorește realizarea a 45 de stații de reîncărcare pentru vehicule electrice cu un număr total de 90 puncte de reîncărcare, distribuite în locații diferite ale UAT Municipiul Reșița“.

Nu doar viziunea redacțională e alta în noua documentație, ci și cea spațială, astfel că cele 45 de stații nu vor mai fi amplasate în 22 de locații, ci în 34. Un alt aspect interesant îl reprezintă specificația expresă că „în conformitate cu prevederile Ghidului de finanțare PNRR, plata facturilor se va face de către Achizitor în termen de 5 zile de la primirea banilor din parte finanțatorului“, formulare mult diferită de cea anterioară care prevedea că „achizitorul va efectua plata către furnizor, în contul de Trezorerie al acestuia, în termen de 30 de zile de la primirea facturii de către furnizor“. Față de 2023, valoarea contractului a crescut de la 5,078 mil. lei la 5,255 mil. lei, în schimb durata alocată execuției lucrărilor a scăzut de la 6 la 5 luni. Termenul de depunere a ofertelor expiră în 29 iulie, acestea urmând a fi evaluate până în 27 august, la ora 18!

JCS-Walter Fleck

Adaugă comentariu