CARAȘ-SEVERIN – Asta peste 5 ani, după reabilitarea căii ferate pentru care încă nu a fost semnat contractul de execuție, deoarece încă nu a expirat perioada în care poate fi contestată desemnarea constructorului!
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a anunțat luni, 19 mai, „Desemnarea ofertei câștigătoare pentru Proiectarea și Execuția lucrărilor aferente obiectivului de investiții «Reabilitarea liniei feroviare Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș, parte a Coridorului Orient/Est-Mediteranean» Lot 5: Băile Herculane (Cap X) – PO Nou Poarta (Cap X), Km 404+250 – Km 436+887“. Binevenită, știrea dintr-un alt registru decât cel legat de alegeri, preluată și propagată cu o viteză demnă de cauze mai bune, a fost absorbită cu aviditate după inflația de baloane de săpun pre și postelectorale.
Aplicând criteriul „Cel mai bun raport calitate-preț“, CFR a desemnat oferta PORR CONSTRUCT ca fiind câștigătoare, contractul cu o valoare de 2.143.133.821,65 lei urmând însă a fi „încheiat de ambele părți la finalul perioadei legale de contestații֧“. Dacă va fi bine și nu va fi rău, până la următoarele alegeri prezidențiale din 2030 s-ar putea să circulăm ca vântul și nu doar cu gândul cu viteze între 120 km/h și 160 km/h pe cei 32 km ai acestui tronson. Asta, întrucât durata proiectării este estimată la 12 luni, iar cea a execuției lucrărilor, la 48 de luni! Cum despre prezentul și viitorul estimat al celorlalte cinci loturi ale liniei Craiova – Caransebeș, comunicatul CFR nu amintea un cuvânt, ne-am informat din surse alternative!
Scos împreună cu Lotul 5 la licitație în 12 iunie 2024, Lotul 4 Drobeta Turnu Severin – Caransebeș (42 km) se află în continuare în deliberări, ofertante fiind două asocieri de firme turcești conduse de Ozaltin Insaat Ticaret ve Sanayi AȘ. respectiv IC Içtaș Inșaat Sanayi VE Ticaret AŞ.
Lotul 6 PO Nou Poarta – Caransebeș (38 km), scos la licitație în 24 mai 2024, a deraiat după ce a avut un câștigător desemnat timp de 10 zile! Atribuit asocierii conduse de IC Içtaș Inșaat Sanayi VE Ticaret AŞ, contractul de 2.114.352.203,74 lei fără TVA a fost contestat la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor de către asocierea plasată pe locul secund, condusă de Alstom Transport SA. În prezent, firmele așteaptă soluționarea cazului iar publicul călător, știri proaspete.
N-au dus-o mai bine nici cele 3 loturi din Dolj și Mehedinți. Lansată în 14 august 2024, licitația pentru primele două loturi e în continuare „în desfășurare“: Lotul 1 Craiova – Filiași (38 km) aflându-se în faza de deliberare, iar Lotul 2 Filiași – Igiroasa (45 km) având ca termen limită a evaluării calificare și tehnice data de 30 iunie. Inițial, Lotul 1 fusese atribuit în 14 aprilie asocierii TrackWorks, condusă de Alstom Transport SA, procedură atacată la CNSC de asocierea IC Içtaș Inșaat Sanayi VE Ticaret AŞ.
În fine, licitația pentru Lotul 3 Igiroasa – Drobeta-Turnu Severin (31 km), lansată în 24 mai 2024 și anulată după o serie de peripeții în 29 ianuarie, așteaptă să fie relansată.
JCS-Walter Fleck