REŞIŢA – „În vara lui 2011 rezultatele la examenul de Bacalaureat au scandalizat lumea românească. Rezultatele la examenul de Bacalaureat 2012 sunt mai dezastroase decât cele din 2011! Pentru unii! Adică pentru acei elevi care nu au absolvit cursurile unui liceu teoretic, dacă se poate la specializări umaniste! Aşa este!“, ne spune directorul Liceului Traian Vuia din Reşiţa.
De exemplu, la Liceul Traian Vuia din Reşiţa, diferenţele între rezultatele elevilor de la cele două filiere, teoretică şi vocaţional-sportivă, sunt evidente. În prima sesiune a examenului de Bacalaureat 2012, la Liceul Traian Vuia din Reşiţa rezultatele, cum era de aşteptat, în condiţiile aceluiaşi tip de Bacalaureat NEDIFERENŢIAT arată că regula din anul 2011 nu numai că se păstrează dar s-a accentuat decalajul între cele două filiere.
Dacă avem în vedere TOŢI candidaţii înscrişi la examenul de Bacalaureat, atât din promoţia 2012 cât şi din promoţiile anterioare, aşa cum se calculează potrivit aplicaţiei ministerului de resort, atunci promovabilitatea la Liceul Traian Vuia este de 74,19%. Nu pentru acest procent şi cu atât mai puţin pentru vreun clasament vă transmit cifrele următoare ci pentru a sesiza diferenţele majore între teoretic şi sportiv în ideea necesităţii Bacalaureatului diferenţiat!
Astfel, dacă folosim ca bază de calcul procentajul de promovabilitate de 74,19 atunci pe cele două filiere distribuţia promovabilităţii este: teoretic – 93,18% şi sportiv – 27,77%. Dacă am socoti şi pe cei 11 sportivi de performanţă care au „picat“ Bacalaureatul „special“ de la Bacău din cei 15 câţi au fost înscrişi acolo imaginea „dezastrului“ la examenul de Bacalaureat 2012 pentru elevii de la filiera vocaţional-sportivă ar fi completă! Am dreptul să mă întreb, cum are dreptul să se întrebe oricine: ce ne facem? cât o să mai continuăm noi adulţii să arătăm cu degetul spre ei, tinerii de astăzi, în mod NEDIFERENŢIAT!? să nu vedem că au şi ei, elevii, ceva de spus, că fiecare dintre ei are are ceva bun şi mai ales că îşi doresc să fie susţinuţi în ceea ce ştiu să facă cel mai bine. Este evident pentru toţi cei care interacţionează cu tinerii de astăzi, că au capacităţi intelectuale şi/sau aptitudini speciale (sportive, artistice, etc) extraordinare. Şi le risipim, fără milă chiar.
Actualul sistem de educaţie, împreună cu examenele naţionale aferente, este „croit“ NUMAI pe capacităţile intelectuale şi serveşte EXCLUSIV accesului în învăţământul superior! De aceea elevii de la liceele teoretice sunt FAVORIZAŢI iar cei care au alte abilităţi, artistice, sportive, tehnice etc, sunt din start DEFAVORIZAŢI! De parcă a fi campion naţional, european, olimpic sau mondial e o vină! Dimpotrivă, are şi acest elev dreptul ca măcar la una din disciplinele de examen la Bacalaureat să-şi poată valorifica măiestria la disciplina sportivă care îl poate consacra.
Sper ca după experienţa Bacalaureatului 2012 să înţelegem că am ajuns la un punct de unde nu mai putem continua fără a scăpa nepedepsiţi! Toţi TREBUIE să înţelegem că aceşti tineri nu au nici o vină că s-au născut în România şi cu atât mai puţin că cei mai mulţi au încă răbdarea de a trăi aici! Toţi TREBUIE să fim interesaţi de educaţia lor pentru că educaţia ar trebui să ne ducă spre un viitor pe care noi adulţii se pare că nu-l putem înţelege. E posibil ca noi să nu trăim acest viitor dar ei îl vor trăi iar sarcina noastră este să-i ajutăm să facă ceva din el!
Director, prof. Silvia Nicolaescu, Liceul Teoretic Traian Vuia Reşiţa