Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Chiar dacă Gara Reșița Sud trebuia să intre în luna iunie modernă și renovată, cu lucrările în acest sens finalizate, iată că executanții mai au ceva de lucru. Edificiului îi mai sunt necesare trei luni, asta după ce autorizația de construire inițială a mai fost prelungită cu aproape doi ani, tergiversările fiind provocate de birocrație și lipsa finanțării.

Birocraţia şi întârzierile în finanţare au amânat încă o dată finalizarea gării-monument din inima Reşiţei. Considerată nerentabilă şi aproape sărită din schema celor de la CFR, gara a fost salvată printr-un proiect european care, după cum se poate observa, a modernizat obiectivele din jurul staţiei, care a trecut şi ea printr-un proces de reabilitare, însă cu păstrarea vechii faţade.

Deşi lucrările au început oficial la 30 mai 2012, având o durată de execuţie de 24 de luni, autorizaţia de construire pentru acestea a fost emisă încă din 5 octombrie 2010, cu valabilitate până în 5 iulie 2012, ce a fost prelungită până în 30 mai 2014. Şi, totuşi, chiar dacă autorităţile ne informau că „lucrările de investiţii aflate în derulare sunt în conformitate cu autorizaţia de construire”, iată că deja am intrat în luna iunie şi tot se lucrează.

„Potrivit autorizaţiei lucrările trebuiau finalizate în 30 mai, spune primarul Reşiţei, Mihai Stepanescu. Noi avem un parteneriat cu CFR-ul, dar s-a amânat cu circa trei luni termenul de recepţie a lucrărilor. Eu m-aş fi bucurat ca de zilele oraşului să putem să inaugurăm. Sunt puţine şanse pentru că societatea care derulează acele lucrări are circa o lună la dispoziţie. Cred eu că lucrarea este importantă, necesară, dar finanţarea este în continuare o problemă. Şi atunci, singurul argument ar fi acesta: lipsa finanţării asigurată de companie. Nu vreau să comentez prea multe! Şi eu îmi doresc ca să fie finalizate lucrările la acest obiectiv cât de repede, pentru că noi mai avem în vedere câteva lucrări în acea zonă: finalizarea Pieţei Reşiţa Sud şi bineînţeles a tot ce înseamnă parcări, vecinătăţi la aceste două obiective, inclusiv căi de acces”.

Ce ar fi trebuit făcut?

Proiectul iniţial a fost cu mult mai amplu, după cum ne spun şi alţi reprezentanţi ai municipalităţii, însă executantul a întâmpinat probleme în obţinerea diferitelor avize, astfel că a mai trebuit să taie din modernitatea preconizată a Gării de Sud. Primarul Stepanescu a precizat că proiectul iniţial prevedea chiar realizarea unei pasarele. Ideea a fost însă respinsă într-un final. „Asta a prevăzut proiectul, au fost multe discuţii, eu am cerut asta, dar mi s-a motivat faptul că sunt foarte apropiate, până la podul de la Cultural nu e distanţă mare, până la podul de pe Fântânilor la fel. Eu aş fi vrut din zona centrului administrativ să fie o pasarelă care să conducă până acolo, şi atunci a picat, motivul fiind cel financiar. Dar am discutat la Ministerul Dezvoltării posibilitatea de a atrage nişte bani inclusiv pentru aceste lucruri. Nu e doar vorba despre o pasarelă necesară în Reşiţa. Într-un studiu de fezabilitate ulterior, cred eu că vom răspunde şi acestei cerinţe. Dar cu alţi bani decât cei ai companiei CFR sau guvernamentali, cu bani atraşi, europeni. Pentru că există o temă de proiectare, există un studiu, chiar dacă e sumar, iar prin acesta sunt prevăzute patru pasarele de legătură între acest drum, Bulevardul Revoluţia din Decembrie, respectiv linia ferată. Noi ne gândim undeva mai departe, poate chiar la un tren urban. Dar toate astea nu le spun eu! Printr-o dezbatere publică şi prin atragerea de bani europeni putem vorbi mai multe pe tema asta, inclusiv legat de o pasarelă în zona Gării de Sud„.

Antoniu Mocanu

Adaugă comentariu