Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Aşteptată şi necesară, o monografie despre personalitatea uriaşă a compozitorului Sabin Pautza a văzut, în sfârşit, lumina tiparului.  Şi asta graţie condeiului de calibru mânuit extrem de precis, organizat şi ancorat în punctele cheie ale biografiei şi operei ilustrului de fosta sa colegă de Conservator, distinsa Daniela Caraman Fotea, muzicolog din generaţia de aur a specialiştilor în domeniu, autor a peste 17 volume, monografii, dicţionare, lucrări de referinţă în peisajul muzical românesc.

După ce s-a aplecat în 2006 asupra altei personalităţi muzicale cu rădăcini în pământul Reşiţei în volumul „Melodiind sub cerul frumosului liber, Convorbiri cu Doru Popovici”, Daniela Caraman Fotea iese din laboratorul documentar cu „Sabin Pautza maestrul”, carte apărută în 2017 la Editura Palimpsest din Bucureşti, al cărei director e tot un reşiţean din galeria maeştrilor, poetul şi criticul de teatru Ion Cocora.

Un eveniment, aşadar, care încununează şi anunţă aniversarea de anul viitor a compozitorului Sabin Pautza, care va împlini în 2018 vârsta de 75 de ani. Lansarea volumului a fost găzduită de Biblioteca Germană Alexander Tietz din Reşiţa în cea de-a doua zi a Festivalului Internaţional Sabin Pautza, ediţia a IV-a, organizat de Metarsis – activităţi şi servicii de cultură urbană şi artă contemporană (desfăşurat în perioada 17 – 20 mai a.c.) şi a fost prezentată de criticul Ada D.Cruceanu.

Fără să aibă la bază cunoştinţe temeinice de specialitate, nefiind de formaţie muzicolog, aşa cum a precizat în discurs, Domnia Sa a remarcat latura comunicativă a celei care conturează „tabloul personalităţii muzicianului abordat prin detalii biografice – semnificative”, identificând-o pe realizatoarea emisiunilor muzicale de radio şi televiziune ce deţine acea ştiinţă a expunerii către cel căruia îi comunică pe de o parte şi a personalităţii despre care comunică, pe de altă parte, latură inspirat revelată chiar în Epilog: „Există un Har, un Talant care le explică pe toate. Sabin Pautza pătrunde Esenţele. La o partitură ai impresia că fraternizează cu autorul ei. (…) Aşa se explică feedback-ul cu ascultătorul fidelizat instantaneu – şi păstrat peste timp.”

De asemenea, ochiul fin al criticului de artă Ada D.Cruceanu a apreciat atât cartea ca obiect de artă în sine, apărută în condiţii grafice de o eleganţă pe măsura subiectului (redactor şi copertă: Dana Pocea), care ar merita separat un premiu, cât şi valoarea conţinutului acesteia ce impune un premiu pentru prestanţa publicistică.

Adaugă comentariu