Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Sunt vizate peste 5.000 de mijloace de publicitate ilegale care înghesuie peisajul urban şi care zgârie ochiul trecătorului. Doar 163 dintre ele sunt autorizate…

Municipalitatea reşiţeană promitea că va schimba regulile vizavi de reclamele care încarcă greu aspectul urbei. Iar joi, 11 ianuarie – în cadrul unei conferinţe de presă susţinute alături de arhitectul-şef Mihaela Copia –, primarul Ioan Popa ne-a arătat zeci de poze ilustrând clădiri pe a căror faţadă s-au aşternut zeci de reclame impresionante ca dimensiuni, colorate intens, în cele mai circulate şi populate zone, dar nu numai, fapt pentru care au fost emise peste 3.000 de notificări. Şi pentru că în gura târgului au început să existe zvonuri cum că pentru noile reclame sunt necesare proiecte plătite cu bani grei la firme agreate, edilul a ţinut să precizeze că e vorba despre altceva.

Regulamentul de publicitate este o chestiune obligatorie şi este impusă de lege, preciza primarul Ioan Popa. Am convocat conferinţa de presă în care să explicăm aceste lucruri, tocmai pentru că există zvonuri în oraş că cineva vrea să dea de lucru la nu ştiu ce firme ca să facă proiecte. Nu, nu este adevărat! Noi trebuie să ne conformăm legii în primul rând. În al doilea rând, există câteva cazuri în care era necesar să intervenim. Sunt peste 5.000 de afişaje şi panotaje în oraşul Reşiţa, dintre care în ultimii şapte ani n-au fost autorizate decât 163. 163 din 5.000 sunt nişte cifre alarmante! Spre exemplu, îmi rămâne în minte o casă din centrul oraşului, pe care erau afişe cu spălătorie, cu copiatoare, cu înfrumuseţare, salon de coafor şi de fapt nimic din aceste promovări nu mai există în clădirea respectivă. Păi, să mă ierte Dumnezeu, trebuie să mai le şi dăm jos când ştim că nu mai funcţionează lucrurile astea acolo. Nu am mers cu măsuri coercitive, nu am dat şi nu dăm amenzi. Doar informăm oamenii să-şi pună la punct lucrurile, pe de o parte, şi pe de altă parte le explicăm că nu este nevoie de structurişti, de proiectare, decât în cazul în care sunt panouri grele, unde există riscul de a cădea unui om în cap şi, Doamne fereşte, să se întâmple un necaz, aşa cum a fost la Timişoara. Pentru că dacă se întâmplă aşa ceva, cei care au de plătit suntem noi, primarul Reşiţei şi arhitectul-şef, în primul rând“.

Edilul a concluzionat că agenţii economici trebuie să înţeleagă că publicitatea se plăteşte. Arhitectul-şef Mihaela Copia a explicat, la rândul său: „Regulamentul nu a fost un moft al administraţiei publice locale, ci a fost impus de lege! Şi este totodată bine gândit, pentru că noi corectăm oraşul din punct de vedere estetic. În municipiul Reşiţa există peste 5.000 de mijloace de publicitate. Nu avem numărul exact pentru că ne este foarte greu să le numărăm. Am făcut notificări către persoanele fizice şi agenţii economici care deţin aceste mijloace de publicitate şi în ultima lună am reuşit să desfiinţăm peste 500 dintre acestea. Numărul va creşte! Mulţi dintre proprietarii construcţiilor neautorizate vor să intre în legalitate şi au luat măsuri în acest sens“.

Ce intră la mijloace de publicitate? „De la firme, panouri publicitare, trepiede, colante pe vitrine şi afişe de toate felurile“, a mai spus Copia, iar pentru intrarea în legalitate, cei în cauză sunt aşteptaţi la Direcţia de Urbanism, pentru o procedură simplificată.