Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Primarul Ioan Popa a precizat că a avut ideea uneia de acest gen sub Centrul Civic, însă deocamdată o asemenea lucrare ar fi imposibilă, în primul rând din cauza costurilor exagerate.

Problema parcărilor, atât la Reşiţa cât şi în alte părţi, nu mai e o noutate pentru nimeni. Însă la Reşiţa, în faţa primarului Ioan Popa, a fost ridicată ideea construirii de parcări subterane sau supraterane, publice sau private, construirea de noi parcări fiind imperios necesară observând peisajul urban.

Pe tema parcărilor, vreau să vă spun că e o problemă naţională, a subliniat primarul Ioan Popa. Eram la o conferinţă la Cluj şi Boc a spus o treabă: noi românii din păcate avem o problemă, cadoul pe care vrem să-l facem copiilor noştri la 18 ani – vorbim de medie – este să-i luăm o maşină. Îi punem o fundiţă pe ea şi o facem cadou, lucru care nu se practică afară, nici în Germania, nici în Franţa, nici în Italia. La câte maşini intră în ţara asta şi câte au intrat în ultimul an, şi dacă vrem nu reuşim să facem suficiente parcări. Clujul a făcut parcări supraterane şi subterane, Timişoara are şi ea nişte proiecte acum, însă aceste proiecte sunt extrem de costisitoare! Ce încerc să fac în perioada următoare? Tot ce pot să dărâm garaje care ocupă domeniul public şi pe locul lor s-ar putea face mai multe parcări am s-o fac. La Oradea, Bolojan a dărâmat 360 de garaje pe malul Crişului şi a făcut undeva la 550, aproape dublu, locuri de parcare civilizate“.

Edilul Reşiţei a spus că mai e o problemă cu garajele, pentru că preponderent în ele nu sunt maşini. „Sunt murături, biciclete, frigidere vechi, chestiuni care nu le mai trebuie în casă şi le depozităm acolo. Însă ceea ce uită să spună deţinătorii de garaje, în procent de 95%, garajele sunt pe domeniul public, sunt pe terenul Primăriei, al administraţiei publice locale. Da, poate că odată, pe vremuri, era interesant să-i dau omului un loc să-şi facă un garaj. Dacă interesele comunităţii se schimbă, trebuie să înţelegem acest lucru şi o s-o facem!“, a precizat Popa.

Edilul şi-a prezentat o idee inovatoare pentru Centrul Civic, pe care însă a abandonat-o: „Înainte de a fi în Primărie, eu am avut în minte un lucru: sub placa asta urbană de două hectare şi ceva (sub Centrul Civic – n.r.) să facem un nivel de parcaje. E foarte costisitor! Nu cred că e o chestiune de dată actuală, şi nu primim bani de la Uniunea Europeană pentru asta“.

Edilului i s-a propus ideea parteneriatului public-privat (PPP) care s-ar preta în această situaţie, potrivit lui Petru Buzzi, preşedintele Camerei de Comerţ a judeţului. „Da, cu siguranţă, a răspuns Popa. Asta poate să se întâmple. Să vină cineva care este privat să zică: domne, facem parteneriat, îţi pun la dispoziţie un teren, facem un proiect împreună şi putem să-l realizăm împreună. Dar atenţie: întotdeauna în PPP, dacă vă uitaţi în legislaţie, Primăria are 51% şi privatul are 49. Să ştiţi asta, vă spun din start, ca să nu fie discuţii“.

 

1 Comment

  1. Ceea ce se putea face era să nu se dea autorizaţie de construcţii pentru megachioşcuri gen Lidl sau Kaufland fără a fi făcute cu garaj subteran pentru clienţi. Măcar atât, dacă tot nu folosim spaţiul pe verticală şi deasupra solului. Acelaşi lucru trebuia făcut şi cu fostul Spar, Billa, actual Carrefour din parcarea dintre blocuri la Mioriţa. Atunci v-aţi mulţimit să renunţaţi la parcare contra unei găleţi de vopsea aruncată pe bloc. Bună afacere!

Adaugă comentariu