Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Cam la asta se rezumă hobby-ul unui cărăşean pasionat de maşini, care tocmai a recondiţionat un camion militar. Zilele trecute, reşiţenii şi văliugenii au putut admira, pe străzile lor, un Bucegi, seria 114, un benzinar din 1976, vehicul special folosit odinioară pentru militari, cu dublă tracţiune (4×4), cântărind nu mai puţin de 5 tone gol.

Vehiculul mai puţin obişnuit a fost trecut prin rodaj, pe ruta Reşiţa – Văliug, de către proprietarul care l-a recondiţionat nu demult. Petru Filca, de 46 de ani, şofer profesionist, este din Iabalcea şi are o pasiune pentru astfel de vehicule de când se ştie. De fapt, şi şcoala de şoferi şi-a făcut-o pe un DAC SRD 6.135, care era tot cam ca şi acest camion, doar că apăruse vreo zece ani mai târziu, fiind echipat cu motor Diesel.

Prima dată şi-a luat tot un camion, un DAC SRD din 1980, o basculantă pe motorină, apoi un Carpaţi, ceva mai vechi, de trei tone, din 1960.

Se fereşte să spună cât l-a costat să recondiţioneze Bucegiul din 1976, însă ne mărturiseşte că suficient de mult, deoarece a fost nevoie de multă muncă, dar şi bani pentru vopsit, recondiţionat caroseria şi curăţat rugina, „dar îmi sunt dragi şi am vrut să scot la drum una din astea! Cu astea s-a construit România, iar acum nu mai avem nici uzinele care le-au făcut”.

Minunea 4×4 a cumpărat-o de la un tânăr care a ţinut-o vreo şapte ani în curte, şi care o achiziţionase prin licitaţie de la Jandarmi. Cât consumă frumuseţea verde în ton militar? Nu mai puţin de 32 de litri la suta de kilometri. O adevărată nebunie pe patru roţi, dacă stai să te gândeşti la o folosinţă zilnică. Însă o poate scoate pe drumuri doar luna aceasta, pentru care a scos primul rând de numere provizorii.

Va scoate şi celelalte trei, însă anii următori. Problemele pe care le întâmpină sunt legate de taxe, însă dacă ar reuşi s-o încadreze şi înregistreze ca vehicul cu valoare istorică, ar putea scăpa de ele. Mai trebuie însă câteva sfaturi, câteva drumuri şi multă, multă pasiune!

Antoniu Mocanu