Caraş-Severin, Romania

În contextul pozițiilor publice generate de promovarea de către Guvern a textelor legislative privind amendarea Codului Penal, Codului de Procedură Penală şi proiectul de lege privind graţierea unor pedepse, premierul României, Sorin Grindeanu, a transmis președintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, și prim-vicepreședintelui Comisiei Europene, Frans Timmermans, o scrisoare în care argumentează contextul și rațiunile adoptării acestor modificări legislative.

„Am luat notă de declaraţia comună făcută astăzi cu privire la lupta împotriva corupţiei în România. Doresc, de la bun început, să subliniez că lupta împotriva corupţiei este una dintre priorităţile Guvernului pe care îl conduc şi sunt în totalitate de acord cu evaluarea dumneavoastră privind raportul Comisiei de Cooperare şi Verificare care reprezintă şi pentru Uniunea Europeană şi pentru noi o temă de maxim interes.

Prin Delegaţia noastră permanentă vă voi transmite şi textele legislative adoptate de Guvern privind amendarea Codului Penal şi proiectul de lege cu privire la graţiere. De la bun început, doresc să precizez că, în realitate, este vorba despre două lucruri diferite: primul pachet, compus din cele două legi care vor fi trimise de Guvern Parlamentului şi care vor urma procesul legislativ obişnuit. Ambele proiecte normative au ca obiectiv punerea în acord a legislaţiei române cu prevederile Directivei 343/ 2016 a Parlamentului European şi a Consiliului privind consolidarea anumitor aspecte ale prezumţiei de nevinovăţie şi a dreptului de a fi reprezentat la procesele penale.

În ceea ce priveşte tematica graţierii, vă informez că există deja o procedură în cadrul CEDO care se referă la o decizie pilot privind supraaglomerarea din închisorile române şi condițiile precare de detenţie, situaţie care poate conduce la o penalizare semnificativă a României (cca 80 milioane EUR pe an – conform calculelor estimative întocmite de ministrul de justiţie din fostul guvern).

Subliniez faptul că ambele proiecte legislative vor intra în procedură de dezbatere parlamentară obişnuită, asigurând astfel parcurgerea integrală a tuturor etapelor prevăzute de Constituţia României.

Cel de-al treilea act normativ se referă la adoptarea Ordonanţei de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Codului Penal şi a Codului de procedură penală. Alegerea procedurii de adoptare a unei Ordonanţe de Urgenţă a Guvernului decurge din Constituţia României care prevede în articolul 147 alin (1) că „Dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei şi pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept.

Prin decizia Curţii Constituţionale nr. 405/ 2016, s-a constatat că dispoziţiile art. 246 din Codul Penal din 1969 sunt constituţionale pentru infracţiunea de abuz în serviciu, numai în cazul în care prin sintagma „îndeplineşte în mod defectuos” din conţinutul acestei legi se înţelege „îndeplineşte prin încălcarea legii”. De asemenea, Curtea a constatat că, în prezent, orice acţiune sau inacţiune a persoanei care se circumscrie calităţilor cerute subiectului activ, indiferent de gravitatea faptei săvârşite, poate intra în sfera normei de incriminare. Această constatare a determinat Curtea să aibă rezerve în a aprecia că aceasta a fost voinţa legiuitorului când a incriminat fapta de abuz în serviciu. Totodată, Curtea a constatat că fapte care potrivit reglementării actuale se pot circumscrie săvârşirii infracţiunii de abuz în serviciu nu prezintă  gradul de intensitate necesar aplicării unei pedepse penale.

În ceea ce priveşte valoarea plafonului, precizez că acesta a fost introdus la recomandarea Curţii Constituţionale, care a constatat că legiuitorul nu a reglementat un prag valoric al pagubei, şi nici o anumită intensitate a vătămării, ceea ce determină instanţa de contencios constituţional să concluzioneze că, indiferent de valoarea pagubei sau intensitatea vătămării rezultate din comiterea faptei, aceasta din urmă, dacă sunt îndeplinite şi celelalte elemente constitutive, poate fi o infracţiune de abuz în serviciu. Stabilirea plafonului de 200.000 lei nu a fost una arbitrară, ci s-a plecat de la prevederile art. 183 Cod Penal care definesc noțiunea de consecințe deosebit de grave ale unei infracțiuni, unde regăsim un cuantumul de 2 milioane lei. Am apreciat că pentru existența infracțiunii de abuz în serviciu un cuantum de 10 ori mai mic este în acord cu Decizia Curții Constituționale, Comisiei de la Veneția și jurisprudenței CEDO. De menţionat că, prin fixarea unui plafon de 200.000 lei, răspunderea nu este înlăturată, ci va continua să fie o răspundere administrativă și disciplinară iar prejudiciul va fi recuperat integral, acest lucru fiind în consonanţă inclusiv cu recomandările instituţiilor europene.

După cum cunoaşteţi, lipsa de coerenţă dintre o decizie constituţională şi prevederile declarate neconstituţionale ar putea conduce la vid legislativ, precum şi la o interpretare şi aplicare neunitară  a acestor prevederi.

De asemenea, au fost avute în vedere şi recomandările Comisiei de la Veneţia din 2013 asupra relaţiei dintre răspunderea ministerială politică şi cea penală, potrivit căreia prevederile penale naţionale cu privire la „abuzul în serviciu”, „abuz de putere” şi expresii similare trebuie interpretate în sens restrâns şi aplicate la un nivel înalt, astfel încât să poată fi invocate numai în cazuri în care fapta este de natură gravă.

Este esențial și faptul că Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, reţinând cele expuse în Raportul Comisiei de la Veneţia a invitat organismele legislative ale statelor membre ale căror reglementări penale includ încă dispoziţii generale referitoare la „abuzul în serviciu” să ia în considerare abrogarea sau reformularea unor astfel de dispoziţii, în scopul de a limita domeniul lor de aplicare, în conformitate cu recomandările Comisiei de la Veneţia. De menţionat că abuzul în serviciu nu a fost eliminat din legislaţie, ci s-a vizat înlocuirea sintagmei „îndeplineşte în mod defectuos” din art. 246 din Codul Penal din 1969 şi ale art. 297 alin 1 din noul Cod Penal prin sintagma „îndeplineşte prin încălcarea legii”, în conformitate cu deciziile obligatorii ale Curţii Constituţionale.

Acestea sunt principale elemente care au determinat necesitatea unei Ordonanţe de Urgenţă care va fi transmisă Parlamentului pentru dezbatere, aprobare, modificare sau respingere.

Aşteptăm cu interes părerea dumneavoastră asupra textelor, iar ministrul justiţiei vă va sta la dispoziţie pentru obţinerea tuturor clarificărilor necesare, inclusiv printr-o eventuală deplasare la Bruxelles. De asemenea, ministrul afacerilor externe, care va fi la Bruxelles cu prilejul Consiliului Afaceri Externe, va fi onorat să aibă o discuţie cu dumneavoastră pe această temă, dacă programul dumneavoastră permite.

În încheiere, doresc să vă asigur de deschiderea mea de a continua dialogul cu dumneavoastră, inclusiv la Bruxelles, şi reiterez angajamentul ferm al tuturor instituţiilor şi factorilor decizionali din România privind continuarea luptei împotriva corupţiei. În aceste eforturi contăm pe sprijinul şi susţinerea Comisiei Europene, dar şi pe o evaluare echilibrată şi corectă din partea acesteia, care să ţină cont de cadrul constituţional naţional şi de substanţa concretă a prevederilor legislative, nu doar de reacţiile din spaţiul public şi mediatic“.

8 Comments

  1. cita perfidie si cita minciuna in acest mesaj. de ce nu ii spui direct ca ai facut asta pt seful tau, dragnea si ca lupta impotriva coruptiei a primit o palma uriasa? de ce minti dle grindeanu, de ce? ca sa il scoti pe seful tau? nu vezi ca aduci prejudicii de imagine acestei tari? nu vezi asta? mai bine ai pleca de acolo si lasa l pe dragnea sa se descurce.o sa ajunga la inchisoare, nu vrei sa il urmezi ,nu? daca esti banatean in singe, si daca ai mindria unui banatean, pleaca de acolo, ca miroase rau.ai intaritat acest popor, care s-a saturat de magariile psd iste. te vor parasi toti si atunci, ai sa vezi cit de usor iti va fi.

  2. Abrogati ordonantele si dati-va demisia, altfel veti fi pe cea mai de jos treapta a istoriei Romaniei. Mi-e rusine ca suntem din acelasi judet.

  3. CU GRINDEANU PANA LA MOARTE!IL IUBIM SI IL SUSTINEM CA E GUGULAN,E BANATEAN DE-AL NOSTRU-E FRUNCEA!NU NE LASA,SORINE,NU NE LASA,CA ALTUL CA TINE NU MAI GASESTE DRAGNEA!Grindeanu forever!Pana la moarte….Grindeanu pana la moarte!!!Recomandare-a se respecta tema melodica de la lozinca fotbalistica de la Dinamo cu „Caine pana la moare……pana la moarteee””!!!

    • ionitatoderita Reply

      A AJUNS UN RETARDAT DIN BANAT CARE A FOST HRANIT CU BRANZA PUTUROASA DE LA SPALATURA DE CIORAPI TIPICA BANAȚANULUI JEGOS , CA NU AM VAZUT CASA IN BANAT SA NU FIE MIZERIE , A AJUNS SCLAVUL LUI DRAGNEA CA ATATA POATE BANAȚANUL!
      BANAȚANUL MODERN CARE INAINTE DE 1989 ZICEA CA BANATUL E FRUNCEA!
      BANATUL NU A FOST ȘI NU VA TI NICIODATA FRUNCEA , NU A DAT SOCIETAȚII ROMANESTI NICI O PERSONALITATE PUTERNICA , AU DAT NUMAI PACURARI, PE INȚELESUL TUTUROR ,NUMAI CIOBANI CARE SEAMANA CU POPONARII!

  4. „Mai, Grindene!”, o persoana fara coloana vertebrala, aservita intereselor biunivoce ale familiei si ale „sefului” Drag(nea)!Grimasele, limbajul dezarticulat, lipsa barbatiei, a curajului (de a face „ce si cum trebuie” ca la carte si de a-si asuma greselile dovedite!), nerespectarea legii bunului simt si al onoarei samd, acestea il reprezinta azi pe Dumnealui. Urmeaza, volens nonlens, iesirea pe usa din dos a istoriei, Banatul si mai ales Timisoara nu pot fi reprezentata de marionete autodefinite ca fiind „omul sefului”.
    „Astăzi, când mulţi fac caz de bănăţenismul lor, ar fi necesar ca mulţi dintre oamenii politici sau liderii de opinie să pună mâna şi să citească măcar câteva rânduri din Sever Bocu. Ar avea parte de cel mai bun exemplu despre cum trebuie să îţi slujeşti locurile în care te-ai născut sau în care ai ales să trăieşti, chiar dacă lupta ta nu este neapărat destinată să aibă sorţi de izbândă.” (p. 25)/https://istoriabanatului.wordpress.com/tag/sever-bocu/

    • Prin ideile tale ai incalcat cateva articole din Constitutia Romaniei lui Iohanis.

  5. Va dati seama ca noi asteptam acum o decizie inteleapta de la Dragnea, Iordache, Grindeanu, Codrin Stefanescu, Nicolicea, Olguta, Serban Nicolae?
    Eu cred ca dupa aceasta bataie de joc la adresa statului de drept Dragnea trebuie sa plece din viata politica. DRAGNEA DEMISIA DIN PARLAMENT. Sa retraga ordonantele. Sa-si dea demisia guvernul si apoi pot guverna linistiti cu politicile de stanga.

    • Draga Vasilica,daca tu astepti ceva,un semn,o decizie de la astia mentionati mai sus,atunci si eu am la fel de mari asteptari de la Madam Turcan,Madam Gorghiu,Madam Pruna,tizul tau Vasile Blaga,celalalt ,tiz al tau Vasile Dancu-ala de-i doinea frumos lui Codruta,cantecul ala despre justitie…,Ciolos cu toata armata de caricaturi pe care le-a avut in guvernul anterior!Chiar,da-mi cateva nume din fostul Guvern….asa „”ilustri anonimi”” au facut parte din el,nu-i asa?Poate-l vrei pe ambuscatul ala de Nicusor de la Braila cu Clotilda aia sinsitra a lui,astia sa fie speranta si salvarea Romaniai,ca tot au vocatia de a salva ceva?!?!Concluzia-toata clasa politica romaneasca este o troaca de porci,toti oamenii politici din Romania sunt niste escroci si niste nulitati!Exista vreun om politic despre care sa zici-Da,domne…uita un edevarat lider,un om in care am incredere?!?!NU CRED!

Adaugă comentariu