Creşterea taxei pe valoare adăugată cu 5%, de la 19 la 24%, a adus scumpiri în magazinele alimentare şi în supermarket-urile din municipiu, în special la produsele de bază. Majorările nu au redus însă numărul cumpărătorilor, cu toate că oamenii sunt mult mai atenţi la cheltuieli.
„Îmi drămuiesc cu grijă bugetul alocat pentru mâncare. Dacă anul trecut mă aprovizionam cu mai multe kilograme de carne, zahăr şi ulei, imediat ce primeam bonurile de la serviciu, acum mă rezum la strictul necesar. Cumpăr mai puţin şi mai des. Oricum pe timpul verii şi cheltuielile sunt mai mici, căci gătesc mâncăruri uşoare, fără prea multă carne, consum multe fructe şi legume, care în sezonul rece sunt destul de scumpe pentru salariul unui profesor“, ne-a spus tânăra Irina Bălan. Nici din coşul de cumpărături al pensionarilor nu lipsesc lactatele, fructele şi legumele.
„Dacă fără carne sau mezeluri pot supravieţui, fără lapte sau brânză, nu. Mai cumpăr câteva felii de parizer, căci îi place soţiei mele, dar în rest nu prea dăm banii pe mezeluri. Oricum la vârsta noastră nu e indicat să consumăm prea multă carne grasă. Peştele e bun, dar cel proaspăt e destul de scump“, ne-a spus Costel Avram.
Dacă în supermarket-uri preţurile s-au majorat, în pieţe ele au rămas neschimbate. Micii producători din pieţele agroalimentare reşiţene spun că o creştere ar însemna „moarte sigură pentru ei“. „Nici nu ne gândim să mărim preţurile că şi aşa vânzările sunt destul de slabe. Piaţa nu e scumpă, căci nici pe gratis nu putem da marfa, dar oamenii nu mai au banii pe care i-au avut în anii trecuţi. Mulţi nu mai au locuri de muncă, altora li s-au redus salariile, aşa că dacă am majora preţurile, am rămâne fără clienţi“, ne-a spus Maria Petre.
Tot de teama că ar putea să-şi piardă puţinii cumpărători pe care îi mai au, comercianţii din magazinele cu produse de îmbrăcăminte, încălţăminte şi alte bunuri de larg consum, nu au majorat preţurile. Deşi mulţi dintre ei se întrec în oferte şi reduceri, clienţii mai mult se uită decât cumpără. Comercianţii sunt conştienţi că în astfel de perioade, primele cumpărături pe care reşiţenii le taie de pe listă sunt articolele vestimentare şi cele de încălţăminte. „Este foarte greu în această perioadă. Nu a fost mai bine nici anul trecut, dar, comparativ cu 2009, vânzările au scăzut acum cu 30%. Oamenii îşi cumpără doar strictul necesar. Înainte mai cumpărau cadouri, cu diverse ocazii, acum, nu ştiu dacă de Sf. Petru şi Pavel am vândut ceva“, ne-a spus Constanţa Pau, administratorul unui magazin cu articole vestimentare.
Vânzări slabe înregistrează şi patronii magazinelor de cartier. Cu toate că nu au mărit preţurile, decât la ţigări şi, după caz, la băuturi alcoolice, cumpărătorii sunt tot mai puţini „Pentru moment nu s-a scumpit nimic, dar oamenii sunt mai chibzuiţi acum şi se uită bine înainte de a plăti un produs“, ne-a spus Anghel Claudia.
Cumpărători puţini şi la raioanele de cosmetice, parfumuri sau la produsele pentru curăţenie. Comercianţii spun că reşiţenii cumpără fie produse care sunt la ofertă fie cele care costă puţin.
Roxana Nafiru