Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Emil Ghinea rămâne invincibil în Valea Domanului pentru al treilea an la rând, iar podiumul absolut al etapei de la Reșița a fost completat de francezul Jerome France și Octavian Ciovică! Ghinea și-a păstrat nu doar titlul de King of the Hill pe traseul de 4,75 km, ba chiar și-a depășit propriul record, coborând până la un 2:07,383!

„Vicecampionul sezonului anterior la viteză în coastă a rămas invincibil pe toată durata evenimentului reșițean, stabilind timpul de referință și în manșele zilei de duminică. Cel mai important însă este faptul că Emil s-a impus categoric în ambele urcări decisive de concurs, încheind a cincea etapă de viteză în coastă a sezonului cu un timp cumulat de 4:15,528. La o diferență de 4,4 secunde și pentru prima oară la comenzile monopostului Wolf GB08, Jerome France și-a încheiat cu succes prima sa prezență pe traseul reșițean, în vreme ce podiumul absolut a fost completat de brașoveanul Octavian Ciovică (Radical SR8) la o diferență de doar 6 zecimi de pilotul francez. Prin victoria în clasamentul absolut, Emil Ghinea s-a impus atât la general, cât și în ierarhia categoriei II a Naționalului de viteză în coastă, în timp ce aceeași categorie, dar în matematica Trofeului Național Masters, a fost adjudecată de Jerome France, care astfel și-a trecut în cont supremația absolută a etapei în clasamentul absolut al TNMVC. Nu doar bătălia de la vârful ierarhiei absolute a fost spectaculoasă, ci și cea a turismelor, acolo unde, deși a fost mai lent în ziua precedentă, Alexandru Pițigoi (Porsche 992 GT3 Cup) s-a impus în urma celor două manșe de concurs, reușind să completeze și podiumul OPEN al Trofeului Național Masters (în urma lui Octavian Ciovică). Bănățeanul Radu Benea (Ferrari 488 Challenge Evo) și băimăreanul Călin Făgădar (Mitsubishi Lancer Evo) l-au urmat pe Pițigoi pe podiumul categoriei I în ierarhia Trofeului Național Masters. De cealaltă parte, în aceeași categorie a turismelor, dar care punctează doar în CNVC, tânărul Bogdan Duma (Mitsubishi Lancer Evo) a obținut triumful categoric, fiind mai rapid cu numai o secundă decât Alin ’’PYP’’ Oprițescu, cel ce dovedește astfel că rețeta modelului Scirocco funcționează, respectiv decât localnicul Andrei Precup (Seat Toledo TDi). Același Duma a încheiat și pe poziția a treia în clasamentul OPEN al CNVC, între el și învingătorul Ghinea făcându-și loc singurul model electric de la această etapă, anume Tesla Model S Plaid pilotată de Dominic Marcu. Sportivul etapei din acest an al Memorialului <<Werner Hirschvogel>> nu este însă nici Emil Ghinea, câștigătorul absolut al etapei, și nici Alexandru, cel mai rapid sportiv al categoriei turismelor, ci nimeni-altul decât localnicul Răzvan Dan Goșta, cel care după accidentul din ziua de sâmbătă a făcut noapte albă alături de prietenii săi, dar și de sportivul Alin ’’PYP’’ Oprițescu, aliniindu-se la startul manșelor de duminică cu același Volkswagen Golf IV, însă complet refăcut. Bănățeanul Radu Benea s-a impus în cadrul Grupei 1 – TNMVC, în timp ce întâietatea în ierarhia Grupei 2 – TNMVC i-a aparținut lui Alexandru ’’Dodo’’ Pițigoi. Localnicul George Șchiopulescu a bifat o nouă victorie în fața publicului propriu, câștigând ierarhia Grupei 3 – TNMVC. Prin ritmul foarte bun și calculat, Alin Oprițescu a triumfat în cadrul Grupei 2 (și a clasei 2A) – CNVC, în vreme ce adversarul său direct, Cosmin Ciucur, a bifat succesul clasei 2B. Întâietatea Grupei 3 (și a clasei 3B) în Naționalul de viteză în coastă i-a aparținut lui Bogdan Duma, iar un alt Bogdan (Toma) a rămas singurul sportiv în cadrul clasei 3A care a terminat etapa. Etapa reșițeană a fost, din nou, la discreția piloților locali în ceea ce privește atât Grupa 4 (și clasa 4A), acolo unde s-a impus același Andrei Precup, cât și Grupa 5 (și clasa 5B), unde victoria i-a revenit lui Darius ’’Crazy’’ Vîlsan. Sibianul Gheorghe Badea a terminat cu bine ambele manșe de concurs în cadrul clasei 5A. Memorialul <<Werner Hirschvogel>> a fost o etapă foarte bună și pentru tinerele talente ale vitezei în coastă românești, cu brașoveanul Tudor Luca victorios în Grupa 6, clasa 6A și Juniori, respectiv cu Nicolas Benea, acesta din urmă impunându-se atât la clasa 6B, cât și la Debutanți. După ce și-a asigurat titlul de campion absolut în Naționalul de raliuri pentru vehicule istorice, Andrei Agapian a revenit la viteză în coastă acolo unde s-a impus categoric în clasamentul absolut al automobilelor istorice (și al Categoriei I respectiv clasei 2), fiind urmat pe podiumul absolut de învingătorul Categoriei II (și clasei 3) – Marius Băltățeanu, respectiv de Ionel Gheorghe. Cu al doilea timp cumulat dintre toate automobilele istorice, Dacia 1410 Sport pilotată de brașoveanul Robert Adam a ieșit triumfătoare în clasamentul Dacia Revival. Legendarul Werner Hirschvogel nu a fost omagiat doar de piloții veniți la start cu automobilele de competiție, ci și de doi tineri pasionați din Reșița: Cristian Stoica și Sebastian Uță. Aceștia au ales să parcurgă traseul de concurs în regim demonstrativ cu motocicletele lor, un BMW S1000RR pentru cel dintâi, respectiv un Ducati Panigale pentru cel de-al doilea, reamintind astfel tuturor faptul că cetățeanul de onoare al municipiului Reșița dar și al județului Caraș-Severin (n.r. Werner Hirschvogel) și-a început cariera sportivă pe două roți.”, au transmis organizatorii evenimentului.

Campionul Emil Ghinea i-a dedicat victoria lui Lucien Hora, un alt campion al vitezei în coastă. „Este pentru al treilea an când câștig la Reșița și această victorie o dedic lui Lucien Hora și asta pentru că Lucien și-a scos pălăria în fața mea pe podium. Acest lucru pentru mine înseamnă mult, deoarece Lucien este un etalon și rămâne unicul acela care a mers tare de când s-a apucat de curse și până s-a lăsat. Cred că și acum dacă ar concura ar merge la fel de tare. Acest traseu este unul spectaculos și se merge cu viteze foarte mari pe viraje. Să dea Dumnezeu ca în anii următori să fie asfaltat acest traseu, iar atunci cu siguranță ne vom apropia și poate vom bate recordul. În configurația actuală, cu atâtea denivelări, este greu să mergi foarte tare. Eu am mers cât am putut de tare, cel puțin pe ultima urcare a fost totul sau nimic. Adică, ori sar afară, ori câștig. Mi-am bătut propriul meu record și sunt mulțumit. Mi-am bătut adversarii cu două sau trei secunde și le mulțumesc colegilor mei pentru susținere. Vă mulțumesc vouă, reșițenilor! Cei mai mulți spectatori aici sunt, la Reșița, deoarece pe nicio probă din țara asta nu sunt atâția. Le mulțumesc partenerilor, sponsorilor, mecanicilor mei și familiei mele. Campionatul încă nu e rezolvat, eu merg în campionatul de coastă, băieții merg la master. Au rămas opt mașini la master și nu mi se pare eligibil un campionat doar cu opt mașini. Sper ca în anul următor să unificăm campionatele. În momentul în care m-am mutat la Campionatul Național de Viteză în Coastă am luat această decizie și am zis că fiecare cursă la care particip să fie ca un campionat. Cred că s-a putut vedea acest lucru, la Rânca am făcut ce-am făcut, la Mediaș am bătut recordul lui Emil Nestor, la Harghita am bătut recordul lui Tavi și aici, la Reșița, am bătut recordul meu. Sunt într-o formă fizică și psihică extraordinară. Urmează două etape foarte grele, una după alta, la Sinaia și Valea Oltului, și habar nu am cum o să facem. Nu mai avem nici anvelope, dar ne vom descurca!”, a spus campionul Emil Ghinea.

De această dată nu a fost să fie pentru Octavian Ciovică, cel care se luptă an de an pentru locul I, dar la etapa de la Reșița a trebuit să se mulțumească doar cu locul III. Ciovică a condus mașina de curse deja celebră Radical SR8. „De fiecare dată când vin la Reșița, parcă vin acasă. A fost o etapă de suflet, o etapă foarte bine organizată în acest sezon. Calitatea asfaltului este mai bună decât în sezonul trecut, dar totuși deficitară, dacă putem spune așa. Au fost 48 de piloți înscriși, un număr destul de mic, dar este explicabil, Reșița este destul de departe față de locațiile unde domiciliem. Dar, repet, este o plăcere să vii la Reșița. Eu plec de acasă de fiecare dată pentru locul I, niciodată nu plec cu gândul să ocup locul II sau III. Vin tot timpul la victorie și mă pregătesc în acest sens. Categoric, la acestă etapă am îndreptat eroarea materială pe care am făcut-o în sezonul trecut, când pompa de benzină a hotărât să cedeze pe a doua manșă de concurs. Astfel, am pierdut prima poziție în 2023. Din păcate, 2024 nu a fost cu noroc și nu am reușit să câștig etapa de la Reșița. Mi-am dorit foarte tare acest lucru, pentru că nu am câștigat niciodată aici la voi.”, a spus pilotul Octavian Ciovică.

Campionul mondial la box, dar și campion la automobilism, Mihai Leu, la bordul unui Audi R8 GT3 LMS, a precizat faptul că traseul din Valea Domanului este unul dintre preferatele lui. „Întotdeauna la Reșița este o atmosferă foarte frumoasă, traseul este unul dintre traseele mele preferate. Am și mulți prieteni aici, unul dintre ei este Francisc Vaștag, chiar m-am întâlnit cu el și avem întotdeauna multe de povestit. M-a bucurat atmosfera frumoasă de aici. Eu am avut o pauză destul de lungă, iar acum pur și simplu am vrut să mă reacomodez cât mai rapid cu mașina, cu atmosfera de cursă și, bineînțeles, să merg cât mai bine. Concurența a fost foarte tare, sunt piloți foarte buni, cu mașini foarte bune, deci chiar cred că a fost o creștere a nivelului competiției destul de mare în ultimii ani. Traseul are viraje rapide, acolo orice ezitare poate să facă o diferență foarte mare. Vremea a fost superbă, dar a fost prea cald pentru mașini și pentru piloți. Sigur am slăbit mult. Întotdeauna la Reșița avem un public numeros, oamenii se pricep la curse și a fost o atmosferă superbă.”, a spus Mihai Leu.

La capitolul piloților de la Reșița, nu putea lipsi Claudiu Ciucă (Seat Cupra TCR) la volanul „Batmobilului”, o mașină inconfundabilă de altfel. „Încă de sâmbătă, de la prima oră, au venit foarte mulți oameni. Au fost și foarte mulți piloți reșițeni la această etapă, ceea ce m-a bucurat și a fost și un debutant cu noi, dar a avut ceva probleme cu mașina. Reșițenii au un avantaj mereu, deoarece sunt recunoscuți în țară ca fiind cei mai buni. Școala de la Reșița este una veche și foarte bună. Mașina mea este un Batmobil, l-am înfoliat în negru și i-am pus logo-ul lui Batman. Dacă nu atragem sponsori, scopul a fost să atragem copii. Au fost foarte mulți copii care au venit să facă poze cu mașina și acest lucru m-a bucurat. Legat de traseu, virajele nu s-au schimbat și au rămas aceleași, dar partea de asfalt a lăsat mult de dorit. Facem un apel către autoritățile locale sau județene să rezolve această problemă. Este păcat, avem mai mult de 40 de ani de tradiție și vom pierde oamenii dacă nu vom face nimic pentru această coastă. Adunăm an de an lume pe acest traseu cât să umplem un teren de fotbal. Chiar dacă e vreme bună sau nu, oamenii vin de fiecare dată în număr mare și ar fi păcat să pierdem această tradiție. Am plimbat și ceva oameni, am avut cinci programări. I-am făcut și pe alții să se bucure de ceea ce ne bucurăm noi.”, a spus Ciucă.

Un alt reșițean, Răzvan Goșta, a spus: „A fost pentru a patra oară când am participat acasă și cred că etapa de la Reșița este cea mai frumoasă din campionat. Traseul a fost ușor denivelat față de anul trecut. Am condus un Golf IV, cu motor 1.9 TDI, care a suferit ceva modificări și i-am dus puterea undeva în jur de 300 de cai. A fost modificată și suspensia față de anul trecut!”

JCS-Ștefan Moraru

FOTO: Silvana-Irina Bugariu