Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Nu ne-ar mira, pentru că tot mai mulți comercianți își închid afacerile, dublarea chiriilor fiind o povară prea grea.

Previziunile pentru cei care vor să-și continue micile afaceri sunt sumbre, despre protestul spontan al micilor întreprinzători de joi dimineață, JCS consemnând deja. Cheltuielile, taxele și impozitele sunt însă principala cauză a descurajării celor care și-au luat viața de la capăt, încercând să-și construiască nu imperii comerciale, ci traiul de pe o zi pe alta, fără să mai depindă de salariul de la stat. Cine o ia la pas prin oraș, în obișnuitele zone cu vad comercial, e imposibil să nu observe că magazinele pe care le știau până nu demult sunt goale. Ne referim la acele magazine de retail, cu de toate pentru toți, de la parterele blocurilor, de rechizite, haine și încălțăminte, frizerii, florării, cofetării, pizzerii, sanitare etc. Că mai vezi ici colo câte un spațiu de închiriat la parterul unui bloc, nu pare ceva ieșit din comun, dar când spațiile astea se înșiruie, unele după altele, într-o zonă populată, cu trafic intens, începi să te întrebi ce se întâmplă, de fapt. S-au ajuns, cumva, micii comercianți și se extind sau a dat falimentul în toți? S-au înmulțit peste măsură aceste spații de închiriat și nu se mai înghesuie nimeni să se arunce într-o afacere care, în Reșița, chiar dacă la început pare un vis frumos, se poate transforma într-un coșmar? Am încercat să aflăm cum începe acest vis frumos, de a avea și de a trăi din propria afacere și care sunt riscurile într-un oraș mic ca al nostru, mai ales în această perioadă în care un guvern nu ține mai mult de șase luni, iar cei care fac și desfac legile țării, impun orice și sfidează pe toată lumea sub umbrela statutului de ales al poporului.

Cum se poate transforma un vis frumos în coșmar

Am intrat într-un magazin cu spațiu închiriat de la un cunoscut om de afaceri, mare proprietar de terenuri, și l-am întrebat pe comerciant despre riscurile afacerii sale: „Am deschis această afacere într-o zonă centrală a orașului, este o afacere de retail de tip magazin, pe o suprafață de aproximativ 50 de metri pătrați. Problema este că, după un an de zile, de-abia am ajuns la punctul de echilibru, ceea ce înseamnă să-mi plătesc cheltuielile. Puterea de cumpărare în Reșița este foarte mică, iar zona centrală a orașului, traficul pietonal este enorm de scăzut, nici nu se compară cu zona Govândari, parcă sunt două orașe diferite. Deci, cheltuielile constau în chirie, utilitățile aferente desfășurării activității, respectiv curent, gaz, apă, apoi salarii și impozitele pe venituri și publicitate. Prin urmare, costurile pe lună doar pentru spațiul închiriat sunt de 600 de euro, plus TVA, la care se adaugă cheltuielile și se ajunge la 700 de euro, plus TVA-ul 19 la sută, care te dor. De profit nici nu putem vorbi. Într-un an de zile eu nu am dus nici un ban acasă, din contră, am adus de-acasă bani pentru a-mi acoperi toate cheltuielile. Nu știu ce speranțe să am pentru continuarea afacerii. Poate, pentru mine personal, sunt speranțe, pentru că magazinul se află într-o zonă unde este o investiție în derulare, lângă hotelul Semenicul, care va aduce foarte mult tineret. E vorba de skate-parcul care se va amenaja la nivel profesionist, fiindcă cel din Govândari nu e prea grozav. Așa că, tot tineretul va veni în zonă și vor veni chiar din alte orașe. Deși primarul are multe care i se pot reproșa, investiția asta e un plus pentru el, fiindcă pune Reșița pe harta Banatului la capitolul ăsta și, chiar, mai mult, întrucât vor veni și tineri din Banatul Sârbesc să concureze“.

Am păstrat condiția anonimatului pentru acest articol și am încercat și altă părere de la alt om de afaceri: La ora actuală, în Reșița, s-a ajuns la o chirie pentru spațiul personal de 12,2 euro pentru metrul pătrat. De cinci ori s-au mărit chiriile, s-au dublat anul trecut o dată, iar acum s-au dublat încă o dată. De la 400 lei pentru 20 de metri pătrați am ajuns la 1100 lei. Am început, practic, cu 4 euro și am ajuns la 12 euro. E exagerat să crească atât de mult într-un singur an. Nu știu care e scopul, închiderea micilor afaceri? Nu vreau să renunț la afacere cum au făcut alții, dar până la urmă, involuntar o voi închide, pentru că previziunile nu sunt grozave“.

Departe de noi să facem lobby în susținerea comerțului local, deși ar trebui. Totuși, căutând și alte răspunsuri pe lângă dublarea chiriilor, depopularea, plecările la muncă în străinătate, noul trend al shopping-ului din centrele comerciale ale orașelor mari (cum este Timișoara în Banat), toate ajung să tragă în jos comerțul local, contribuind încet, dar sigur, la falimentarea lui. Și cum, vedem bine, fenomenul este în plină manifestare, tot mai multe spații goale apărând ca ciupercile după ploaie, ne întrebăm dacă nu cumva, în curând, toată Reșița va ajunge un imens spațiu de închiriat