Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – De curând, Asociaţia Naţională a Patronatului Operatorilor de Transport în Regim de Taxi-Filiala Caraş-Severin a înaintat o plângere prealabilă autorităţilor locale împotriva unei decizii de la sfârşitul anului trecut! 

Ceea ce a nemulţumit societăţile de taxi a fost o hotărâre de consiliu local prin care municipalitatea a impus înlocuirea parcului auto, în vederea unui transport ecologic la Reşiţa. Cu ceva timp în urmă, ţinta propusă de autoritatea locală pe termen mediu, care coincidea cu sfârşitul anului trecut, a fost atingerea pragului de 25% autovehicule electrice. Dar situaţia actuală stă cam aşa: Hybrid 9 autovehicule şi electrice 4, ceea ce reprezintă doar 5,53% din parcul auto existent. Din raportul de specialitate al Serviciului Gospodărie Urbană aflăm faptul că a fost depusă o singură solicitare de amânare care include o declaraţie notarială pe proprie răspundere privind obligaţia introducerii unui autovehivul electric.

Potrivit reglementărilor în vigoare, autorizaţia de taxi se atribuie pe o perioadă de 5 ani și se poate prelungi o singură dată pentru încă 5 ani, numai dacă în acel moment autoturismul nu depăşeşte vechimea de 10 ani de la data fabricaţiei. De asemenea, autorizaţia de transport se atribuie pe perioadă nedeterminată pentru executarea serviciului de transport în regim de taxi, situaţie în care trebuie să se asigure un procent de 30% cu maşini electrice de către societatea de taxi, începând cu a doua prelungire a autorizaţiei, fie că este de taxi sau de transport.

În momentul de faţă, în Reşiţa există 19 societăţi comerciale care au cel puţin 3 autovehicule de taxi, care au deja o opţiune de înlocuire cu maşini electrice. Practic, până în 2024, intenţia municipalităţii este ca toate societăţile de taxi să asigure, în proporţie de 30%, autovehicule acţionate prin motoare cu propulsie electrică.

Ultima decizie a administraţiei locale, pentru care taximetriştii s-au supărat şi au mers cu jalba-n proţap la primărie, a fost ca autovehiculele care vor intra în activitatea de taximetrie să nu aibă norma de poluare mai mică de Euro 6 şi să fie dotate cu dispozitiv de plată prin intermediul cardului bancar. Ca urmare a acestei prevederi, din baza de date a primăriei, 89 de taximetre existente au norma de poluare Euro 4 sau Euro 5 şi până în 2024 trebuie înlocuite cu maşini Euro 6.

O altă regulă care i-a mânat în luptă pe taximetrişti a fost aceea prin care transportatorii vor utiliza serviciile unui dispecerat care va prelua telefonic şi va transmite comenzile clientului prin staţia radio de emisie-recepţie către taximetrist şi în aplicaţia online de şofer. Dispeceratul de taxi va primi şi comenzi online din aplicaţia de client şi le va trimite online către aplicaţia de şofer. Tot potrivit acestei hotărâri din decembrie, pe perioada stării de alertă şi pe o perioadă de 6 luni ulterioare, gradul minim de poluare admis este Euro 5, după care se va impune Euro 6.

În urma analizei solicitării făcute de către asociaţia care îi reprezintă pe taximetriştii reşiţeni, consilierii locali au respins plângerea prealabilă, aşa că, cel mai probabil, taximetriștii se vor adresa instanțelor.

JCS-Nicoleta Moraru