REŞIŢA – Pandemia a pus pe masa discuţiilor trei posibile scenarii care sunt luate în calcul în privinţa deschiderii noului an la Universitatea „Eftimie Murgu“ din Reşiţa. Universităţile au primit, de la ministerul de resort, mână liberă pentru a-şi organiza activităţile didactice cu studenţii în contextul pandemiei actuale!
Atât la nivel naţional, cât şi la nivel local, sunt luate în calcul mai multe scenarii pentru redeschiderea noului an universitar. Planul cel mai optimist presupune desfăşurarea cursurilor, laboratoarelor şi seminariilor în mod normal, scenariu puţin probabil. Scenariul cel mai pesimist presupune derularea activităţilor doar în online, aşa cum s-a desfăşurat semestrul al II-lea din anul universitar precedent.
Un scenariu care are largă acceptare la nivel naţional presupune un sistem mixt în care studenţii din anul I şi din anul terminal să îşi desfăşoare activităţile în mod tradiţional, iar cei din anii II şi III să participe la cursuri şi seminarii utilizând metode online. Din păcate, numărul mare de îmbolnăviri cu Covid-19 din ultima perioadă îi ţine în gardă și pe reprezentanții universității reșițene. Aceștia analizează, în prezent, care ar fi cel mai bun scenariu aplicabil noului an universitar pe malurile Bârzavei, deşi toate discuţiile sunt ţinute în loc de evoluţia pandemiei. Chiar dacă nu pare neapărat cea mai bună soluţie din punct de vedere educaţional, sistemul online nu este o necunoscută şi nici nu sperie pe nimeni la Reşiţa. Mai ales că atât cadrele didactice, cât şi cei peste o mie de studenţi au făcut, în mod exclusiv online, cursurile şi seminariile aferente semestrului II al anului trecut.
În ultima lună, numărul de noi cazuri a cunoscut o creştere accentuată. De evoluţia acestor cifre depinde care va fi planul concret ce va fi adoptat şi la universitatea din Reşiţa.
Despre posibilităţile luate în calcul pentru începutul de an universitar la Reşiţa ne-a vorbit prorectorul Cristian Chioncel: „Odată cu preconizatul început de nou an universitar, la fel şi la Reşiţa, avem în vedere, la momentul actual, trei scenarii. Dintre aceste trei scenarii, două le-aş considera extreme. O extremă ar fi începerea normală, în varianta clasică, faţă în faţă. Cealaltă extremă ar fi ca toate activităţile didactice, atât cele de predare, cât şi cele practice, să se desfăşoare exclusiv în format online. Oricum, în general, în viaţă este bine ca extremele totuşi să nu fie implementate, ci să fie evitate. Există la nivelul Reşiţei, şi implicit la cel al Universităţii «Babeş-Bolyai» din Cluj, varianta unui scenariu hibrid. Acest scenariu hibrid presupune că cei din primul, respectiv din ultimul an de licenţă să îşi desfăşoare activităţile practice – cu accent la specializările, respectiv la facultăţile vocaţionale – fizic, în instituţie, în laboratoarele universităţii. Iar la acest prim, respectiv ultim an activitatea de curs să fie exclusiv online. În timp ce anii intermediari – şi dacă ne referim aici la facultăţile sau la specializările vocaţionale, vorbim de anul II şi III –, atât activitatea de curs, cât şi activităţile practice – laborator, seminar, proiect – să se desfăşoare online. Aceste trei posibile scenarii sunt la momentul de faţă pe masă şi le avem în discuţie pentru noul an universitar“.
JCS-A.M.
FOTO: ADZ