Singur pe scenă şi fără sufleur - Caon.ro

Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – La nici două săptămâni de la primul spectacol nou din acest an, Teatrul de Vest Reşiţa prezintă o altă premieră. „Contrabasul“, de Patrick Suskind, îl are ca protagonist pe managerul Teatrului de Vest, actorul Florin Gabriel Ionescu, care va susţine un monolog construit pe fondul profesiei sale, aceea de instrumentist la contrabas, de care se simte, aparent plictisit.

Este a doua regie încredinţată Mihaelei Panainte, după spectacolul urmuzian, regizoarea explicând la o conferinţă de presă că a fost inspirată să abordeze această partitură teatrală după ce a citit „Parfumul“, roman scris de acelaşi autor: „Dacă în «Parfumul», autorul explorează simțul mirosului, în «Contrabasul» simțul de bază al întregului spectacol este auzul. Este un spectacol pentru actor, regizorul doar observă sau compune, cumva, aceste tablouri sau multiplică acest personaj. Cum mie nu prea îmi ies comediile, pot spune că nici acest spectacol nu este o comedie, este o tragi-comedie despre destinul unui om care, ca noi toţi, are frustrări şi nemulţumiri vizavi de pasiunea lui legată de muzică. E şi o lecţie de meditaţie, fiindcă în măsura în care noi ne concentrăm pe auz, pe ceea ce percepem, şi starea noastră se schimbă, nu suntem tot timpul bombardaţi de imagine. Este, poate, un exerciţiu ca oamenii să se apropie mai mult de muzica clasică. E, într-un fel, şi un spectacol educativ“.

Actorul Florin Gabriel Ionescu a mărturisit în cadrul altei conferinţe de presă că nu ştia la început la ce se înhamă. Deşi a fugit de spectacole de actor, Florin Gabriel Ionescu s-a înhămat, totuşi, să facă piesa „Contrabasul“, dar a mărturisit că nu ştia la început la ce se înhamă: „Toată viaţa, ca actor, am avut o reticenţă faţă de monodrame. Dar «Contrabasul» lui Suskind m-a provocat de vreo 10 – 15 ani, îmi dădea insomnii din când în când. S-a ivit acum o ocazie, nu ştiu dacă fericită, Mihaela Panainte a primit o finanţare personală de la Forumul German din Iaşi, să facă un autor german. Atunci am zis că dau eu autorul german, pe Suskind cu «Contrabasul», eu sunt gratis pentru teatrul din Reşiţa, iar dacă tot plăteşte Forumul din Iaşi regia, mai punem noi doi pereţi şi avem o producţie ieftină. Asta mă interesează într-un an în care avem un buget mult inferior anilor trecuţi şi în care programul minimal este tot mai ambiţios pentru mine. Până în vară sper să supravieţuim, în sensul de a ne scoate producţiile asumate. Ceea ce ştiu e că în 4 aprilie trebuie să dăm premiera la Iaşi“.

Pe de altă parte, Ionescu spune că nu şi-a imaginat că e atât de greu să susţină singur pe scenă un text care durează vreo oră şi un sfert, însă a introdus obligativitatea învăţării textelor cu cinci zile înainte de premiere, Teatrul de Vest renunţând să mai joace cu sufleur: „E mult mai simplu când ai pe cineva alături, plus că trebuie să mai fac o precizare, şi-anume, că începând cu această premieră, Teatrul de Vest va juca fără sufleur. Pentru mine e intrarea în normalitate, sufleurul nu are ce să caute în culise decât până la momentul ridicării scenei. Asta pentru că îl face pe actor să fie leneş, să nu înveţe textul sută la sută, fiindcă ştie că are pe cine să se bazeze. Un actor profesionist trebuie să se descurce! ŞI, dacă chiar, Doamne fereşte, are un blank, trebuie să rezolve situaţia, să meargă mai departe, mai ales când are parteneri pe scenă care-l pot ajuta. Din experienţa de doi ani în Reşiţa, pot spune că au fost actori care nu au ştiut textul nici după premieră, lucru care nu se poate tolera într-un teatru profesionist. Eu i-am anunţat pe actori din timp, să ştie că trebuie să-şi înveţe textele cu cel puţin cinci zile înaintea premierei“.

Referitor la noul spectacol, el a mai spus că a abordat această producţie în primul rând pentru că este ieftină, deşi nu era preconizat „Contrabasul“ pentru stagiunea actuală. Premiera va avea loc marţi, 3 martie 2020, de la ora 19.00. Decorul reprezintă un studio antifonat, soluţia pentru a ieşi cât mai ieftin fiind tapetarea cu cofraje de ouă, la care s-a muncit zi-lumină, mai multe zile. Scenografia şi costumele poartă, şi de această dată, semnătura Erikăi Csegoldi, care a avut ideea de a vopsi contrabasul în albastru: „Asta pentru a ieşi în evidenţă, pentru că are un rol principal. Şi costumul lui Florin are puţin albastru, e şi elegant, e şi puţin boem, fiindcă aşa văd eu un muzician“. Grafică video şi univers sonor: Sebastian Hamburger; Light Design: Lucian Moga.

JCS-Alexandra Gorghiu