Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Miercuri, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a organizat licitaţie pentru „închirierea secţiilor de cale ferată neinteroperabile“, la Bursa Română de Mărfuri (BRM). Printre acestea se numără şi calea ferată Oraviţa-Anina, care însă nu a fost închiriată.

A fost licitaţie publică cu strigare – etapa a XI-a – pentru închirierea a 15 secţii de cale ferată ce aparţin infrastructurii feroviare neinteroperabile. Durata de valabilitate a contractului de închiriere este de patru ani, iar criteriul de atribuire a fost preţul cel mai mare. Printre secţiile neinteroperabile aflate pe raza sucursalei teritoriale CREIR Timişoara se regăsesc Caransebeş – Bouţari şi Oraviţa – Anina. „Operatorii economici, desemnaţi câştigători sunt obligaţi să preia şi personalul CFR existent sau care îşi desfăşoară activitatea pe secţia sau grupul de secţii aferent necesar pentru asigurarea pachetului minim social existent la momentul închirierii, în conformitate cu prevederile legislative“, se specifică în comunicat. Închirierea unor părţi din infrastructura feroviară neinteroperabilă reprezintă unul din angajamentele incluse în programul de eficientizare a sistemului feroviar, ce vizează reducerea cheltuielilor şi a activităţilor neprofitabile.

Printr-o adresă trimisă cu ceva vreme în urmă, Consiliului Judeţean şi primăriilor din Anina şi Oraviţa, conducerea Regionalei CFR Timişoara anunţa că va reanaliza menţinerea liniilor ferate care nu aduc profitul scontat de societate, printre acestea numărându-se şi cea dintre Oraviţa şi Anina. În adresa respectivă se arată că „pentru secţia de circulaţie Anina-Oraviţa, datele recente reliefează un venit mediu lunar de aproximativ 3.856 de lei/lună şi cheltuieli medii lunare de aproximativ 194.256 de lei/lună, ceea ce generează o pierdere financiară lunară de 190.400 de lei/lună. Din această sumă, Ministerul Transporturilor suportă lunar 98.000 de lei. Prin urmare, CFR trebuie să reanalizeze menţinerea acestei căi ferate“.

Totodată, conducerea Regionalei CFR pune în vedere celor trei autorităţi locale că există posibilitatea ca acest obiectiv să fie salvat de la închidere dacă „acestea, împreună, acordă o subvenţie de la bugetele locale de 92.500 de lei/lună“.

Administraţia judeţeană făcuse, ulterior, un prim pas în acest sens, preşedintele Sorin Frunzăverde dând asigurări că obiectivul istoric nu se va închide. Aşa cum Jurnal CS a mai scris, calea ferată Anina-Oraviţa, ce a mai fost salvată de la închidere în repetate rânduri, nu este promovată suficient pentru a fi atraşi cât mai mulţi turişti. Poate în viitorul apropiat, administraţiile locale implicate gândesc o strategie benefică pentru acest tronson. Cu atât mai mult cu cât Semmering-ul bănăţean a aniversat un secol şi jumătate de la darea în folosinţă.

Joi, preşedintele Comisiei de Apărare şi vicepreşedinte al Bundestag-ului, Susanne Kastner, va vizita acest obiectiv.

Flavius Rotariu