Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – O delegaţie a Grupului de lobby pentru Banatul de Munte – al cărui prim proiect a fost legat de unul dintre simbolurile zonei – a fost invitat la o şedinţă a a unei comisii dedicate patrimoniului şi culturii ce va avea loc la începutul lunii viitoare, la sediul Parlamentului European, la Bruxelles.

Ideea a venit în urma unei corespondenţe purtate între membrii grupului şi europarlamentarul Mircea Diaconu. „Am găsit înţelegere în sensul că, iniţial, am trimis o prezentare în care am marcat importanţa istorică, industrială şi economică pe care a avut-o în trecut calea ferată Anina – Oraviţa şi pe care ar putea-o avea în context actual. Am primit un răspuns telefonic şi o invitaţie pentru o mini-delegaţie care să susţină, în scris şi chiar verbal depoziţia necesară, în aşa fel încât să putem identifica finanţare pentru ca Semmering-ul bănăţean să rămână emblematic pentru zonă“, ne-a declarat Marian Apostol, iniţiator al proiectului şi membru al grupului amintit. Un posibil rezultat al respectivei prezentări ar fi ca, odată rezolvată problema patrimonială, să fie alocate fonduri în mod direct de la Bruxelles în baza unui plan cert.

Prezentarea va fi susţinută în perioada 1–3 decembrie după ce, în prealabil, Grupul de lobby pentru Banatul de Munte va adăuga argumente şi planuri de acţiune la care pot participa atât reprezentanţi ai celor două oraşe legate de calea ferată cât şi factori de decizie la nivel judeţean sau exponenţi ai societăţii civile. „Trebuie ca, mai întâi, să rezolvăm problema patrimonială. Trebuie să aflăm cine îşi asumă reintegrarea căii ferate în circuitul economic, turistic sau de altă natură şi, mai ales, ce facem cu ea după ce aflăm a cui va fi de administrat. În măsura în care există posibilitatea unei finanţări directe, am putea propune şi un plan de reabilitare a Casei de Cultură a Sindicatelor. Aşa cum am fost informaţi, în ambele cazuri ar putea exista oportunitatea de finanţare a unor subiecte de patrimoniu direct de la sursa comisiei, bani europeni care ar acţiona acolo unde s-a dovedit că este nevoie de ei“, a mai adăugat Apostol.

Vă reamintim că, în repetate rânduri, calea ferată Anina – Oraviţa, declarată neinteroperabilă, a fost scoasă la licitaţie la Bursa Română de Mărfuri. Anul trecut, acesto obiectiv a împlinit 150 de ani de la punerea în funcţiune, moment marcat atât de asociaţia amintită cât şi de autorităţi sau parlamentari de Caraş-Severin. La momentul respectiv, în unanimitate, au existat intenţii declarate cu privire la valorificarea importanţei căii ferate, cel puţin ca obiectiv istoric şi turistic.