REŞIŢA – Pentru că unităţile bugetare nu pot fi finanţate din două surse, elevii şi dascălii au intrat în panică. În judeţ există două licee – Colegiul Tehnic Cărăşan Reşiţa și Liceul Tehnologic din Bocşa – ce școlarizează absolvenți de clasa a VIII-a cu nevoi speciale.
„Ideea a fost foarte bună, respectivii copii integrându-se în învățământul de masă. Nu demult am luat la cunoștință despre un ordin al ministrului de Finanţe, ce precizează că unitățile bugetare nu mai pot fi finanțate din două parți. În fapt, învățământul de masă din cele două licee este finanţat de la consiliul local, iar clasele din învățământul special erau finanțate de Consiliul Judeţean. Prin urmare, lucrurile au ajuns într-un impas, devenind o problemă socială atât pentru elevi cât şi pentru dascăli. Profesorii care predau în aceste unităţi au atestat de învăţământ special şi au catedre formate şi din ore la învăţământul de masă”, a precizat Mariana Zvarici, președintele Sindicatului Învățământului Preuniversitar Caraş-Severin.
Soluţiile găsite, pentru moment, se referă la faptul că elevii cu nevoi speciale rămân în clădirile celor două şcoli, dar, în acte, vor aparţine unei şcoli speciale. Pe de altă parte, cadrele didactice rămân fără posturi.
„Copilul de la şcoala specială va suferi, pentru că şi dacă nu va obține o diplomă de liceu cu examen de Bacalaureat, acolo învaţă o meserie şi poate fi integrat, cu atât mai mult cu cât simte apartenenţa faţă de colegii din clasele învăţământului de masă. Le predau cadre didactice specializate – ingineri, maiştri – care îi pregătesc pentru o meserie, lucru pe care alţii nu-l vor putea face. Noi, dascălii, suntem absoluţi nemulţumiţi de ceea ce se întâmplă şi de soluţiile propuse de la Bucureşti”, a mai amintit prof. Zvarici.
La Reşiţa sunt patru clase, iar la Bocşa – şase, ce reprezintă „şcoli speciale” de nivelul liceului. Or, cele câteva clase nu se pot constitui într-un liceu de profil. „Regulamentul s-a schimbat în timpul jocului, în sensul că ordinul a venit în timpul anului şcolar. Măsura s-a luat pe an calendaristic, pentru că aşa fac Finanţele, iar problema pentru copii nu este majoră, pentru că vor rămâne, ca şi locaţie, în cele două instituţii. Totuşi, clasele nu vor mai ţine de cele două licee, ci vor fi structuri ale şcolilor speciale. Asta creează o problemă majoră, pentru cadrele didactice ce lucrează în instituţia respectivă. Ele au susţinut un examen de titularizare şi au obţinut certificatele pentru a lucra cu aceşti copii cu nevoi speciale. Din păcate, nu vor mai avea catedre întregi şi vor intra în reducere de activitate fără vina lor. Totuşi, vor fi aceiaşi dascăli care predau la clasele respective. În viitorul apropiat, colegii care lucrează în cele două instituţii vor intra în reducere parţială de activitate, vor trebui întregite normele. Din septembrie 2014 va fi nevoie de acreditare ARACIP pentru funcţionare la cursurile liceale, aşa că vor mai fi situaţii complicate. Pe locaţiile actuale pe care le au cele cu personalitate juridică, unele nu îndeplinesc condiţiile de acreditare. Cu precădere din pricina bazei materiale specifice pentru elevii respectivi”, a precizat insp. Ion Moatăr, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Caraş-Severin.
Pe de altă parte, dacă clasele speciale vor aparţine unei alte şcoli şi vor funcționa în vechile unităţi, unii edili cârcotaşi ar putea pune întrebări legate de cine va face plata utilităţilor. Întrebări care au şi fost puse, în mod retoric, în cadrul şedinţei Comisiei de Dialog Social. Pentru a sesiza Ministerul Finanţelor – forul ce ar putea aduce modificări la hotărârea ce a creat problema, subprefectul Anton Paulescu a precizat că va transmite completările sindicatelor către Guvern.
Flavius Rotariu