Salt în timp, prin aburii istoriei - Caon.ro

Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Denumim astfel activitățile desfășurate recent în cadrul manifestărilor care marchează 150 de ani de la fabricarea la Reșița a primei locomotive cu abur și a 100 de ani de la construirea fabricii de locomotive!

Delegația condusă de prorectorul Centrului UBB din Reșița, Cristian Chioncel, a vizitat muzeul din Triaj, Muzeul Tehnic al UCMR, hala Minda și amenajările hidrotehnice din zona Semenic. „Avem posibilitatea acum să mergem în locurile unde s-a născut și s-a scris această istorie a fabricării locomotivelor. Din grupul nostru face parte și d-na prorector UBB Cluj, Anna Soós, alături de specialiști de la diferite instituții de cercetare și universități din țară”, afirma Chioncel. 1.461 de locomotive cu abur au fost fabricate în total la Reșița în perioada 1923-1964.

„Primele locomotive produse au fost cu ecartament îngust, din seria 704.000 Carol. Două dintre ele au purtat numele «Principele Carol», respectiv «Principesa Elena» dintre care doar «principesa» se află în muzeul din Triaj. Din 1926, fabrica din Reșița a produs și locomotive cu ecartament normal. Prima este locomotiva 50.243, denumită «Regele Ferdinand», care este casată”, aflăm de la Bogdan Mihele, unul dintre participanții la întâlnirea cu istoria.

Astăzi, clădirile fabricii de atunci și remiza acesteia sunt clasate ca și monumente istorice, fiind în stare de conservare. În remiză se află două locomotive diesel, probabil folosite cândva pentru transporturi uzinale. Speranța lui Bogdan Mihele, și nu numai a lui, este ca, în viitor, să se înființeze un muzeu al acestei fabrici, pentru că ea a scris istorie prin ceea ce s-a produs aici și prin inovațiile aduse de inginerii Reșiței, renumiți la nivel mondial.

Precizăm că fabrica a fost ridicată între anii 1920-1922, pe locul fostei cocserii, funcțională între 1880-1919, începând să producă în 1923. După 1964, aici s-au fabricat motoare pentru locomotive diesel. În spatele vechii fabrici se află și în prezent tunelul Franz Josef, care făcea legătura între Reșița și Doman, de unde erau aduși cărbuni pentru uzinele din Reșița.

Mărturii despre o parte din ceea ce fost odată se află în Muzeul Tehnic al UCMR. Clădirea în care acesta funcționează a fost construită în 1900 fiind extinsă în 1971, cu prilejul bicentenarului uzinelor reșițene, acolo fiind amenajat muzeul aflat la parter și o bibliotecă tehnică de la etaj. Exponatul care atrage imediat atenția este macheta primei locomotive fabricate la Reșița, adică „regina” parcului din Triaj.

Adevărată bijuterie, macheta a fost fabricată la sfârșitul anilor ‘70 de o echipă formată din angajați ai uzinei. Alături de ea, alte două „bijuterii”, machete ale locomotivelor cu abur produse în fabrica UDR-ului. Una dintre ele reprezintă seria 142.000, cea mai mare serie de locomotive fabricate la Reșița. Muzeul adăpostește și plachete care provin de la motoare diesel, începând cu motorul 100 până la motorul 5000, machete de boghiuri ori de motoare de turbine cu care uzina reșițeană echipează și astăzi hidrocentralele din țară, dar și machete de turbo agregate sau de macarale rulante, fotografii de epocă cu uzina în etape ale construcției și din secții ale acesteia. Adică amintiri frumoase despre vremuri la fel de frumoase pe care nu le putem rechema din timpul lor, dar pe care le putem regăsi făcând un salt în timp prin aburii istoriei. În perioada următoare, vor avea loc alte acțiuni similare.

JCS-Ionel Ivașcu