CARAŞ-SEVERIN – Piața restaurantelor din România a trecut prin numeroase fluctuații în ultimii ani, cu perioade de creștere evidentă, urmate de provocări semnificative!
Pandemia de COVID-19 a avut un impact major asupra sectorului HoReCa, ducând la închiderea definitivă a 30% dintre afaceri și o scădere de 35% a cifrei de afaceri în 2020, comparativ cu 2019. Totuși, interesul față de industrie a rămas ridicat, în 2022 numărul de restaurante crescând cu 6000 față de perioada pre-pandemică. Un studiu recent realizat de Bookingham, pe baza datelor ListaFirme.ro, analizând firmele înregistrate sub codul CAEN 56XX (restaurante, baruri, catering și alte servicii de alimentație) din perioada 2008-2023, arată că 2023 a fost un an marcat de noi provocări pentru această industrie. Anul trecut a înregistrat cea mai mică creștere anuală a numărului de restaurante active din 2008 până în prezent, de doar 2%. Numărul firmelor active a crescut de la 26611 în 2022 la 27045 în 2023, un ritm mult mai lent comparativ cu anii anteriori, când creșterile erau de peste 11-12%.
În Reșița, numărul de firme active cu codul CAEN 56XX este de 110, iar în topul celor mai profitabile orașe din România, Reșița ocupă locul 35, cu un profit de peste 1,3 milioane de euro și cu un număr total de 354 angajați în acest domeniu. Din moment ce am vrut să aflăm cum se reflectă aceste date într-un restaurant din Reșița, am luat legătura cu Cosmin Marin, proprietarul unui local reșițean, și l-am întrebat despre provocările și satisfacțiile conducerii unei afaceri în industria ospitalității. Acesta ne-a vorbit despre dificultățile și bucuriile de a conduce un restaurant într-un oraș în care costurile ridicate și puterea de cumpărare scăzută pun presiune pe afaceri.
„A deține un restaurant în ziua de azi, mai ales în Reșița, înseamnă sacrificiu și multă muncă, aspecte care, de cele mai multe ori, trec neobservate. Totuși, este și o sursă de satisfacție și pasiune. În Reșița, costurile sunt ridicate, fie că vorbim de chirie sau alte cheltuieli, iar puterea de cumpărare a locuitorilor este scăzută.“, a declarat Marin. În plus, Cosmin a evidențiat că una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă zilnic este găsirea și menținerea personalului. „Oamenii fug de program, de agitație, de responsabilitățile care vin la pachet cu această activitate. Este rar să găsești persoane de calitate, care doresc să lucreze, să învețe, să se adapteze rapid și să fie de încredere. Deși clienții vin, mai mulți sau mai puțini, iar marfa ajunge, există mereu un deficit de personal. Mulți angajați nu reușesc să se adapteze ritmului și pleacă rapid.“, a adăugat el.
Cu toate acestea, cele mai frumoase momente din activitatea sa sunt cele în care clienții exprimă aprecierea pentru serviciile oferite. „Cele mai frumoase emoții apar atunci când un client spune că se simte atât de bine încât ar veni zilnic, dacă ar avea timp. Până la urmă, despre asta este vorba, despre a crea amintiri și momente speciale. Mâncarea este importantă, dar povestea din spatele restaurantului, devotamentul, atmosfera, acestea sunt lucrurile care rămân în sufletul fiecăruia.“, a încheiat Cosmin Marin.
JCS-Denis Dutca