REȘIȚA – Este ideea pe care am desprins-o la capătul conferinței despre branding și comunicare, susținută la Muzeul Banatului Montan de către Cristina Simion (foto), curator și galerist cu multă experiență în domeniul industriilor creative!
Acest concept reunește toate domeniile de activitate care, prin inovație și creație, aduc plus valoare intangibilă unei activități. Industriile creative s-au dovedit calea spre reinventare pentru zone industriale din lume, cale pe care o caută și Reșița.
Iar turul orașului arată că acesta are un mare potențial și poate deveni destinație turistică. Cristina Simion crede asta după ce a văzut arhitectura urbei, arta stradală sau sculptura monumentală de la Hala Minda. „Când spun «destinație turistică» nu mă gândesc doar la agrement, ci și la sport și cultură, la apropierea de Gărâna ori la proiectele comunitare precum cele referitoare la Școala Pittner sau funicular, la ceea ce oamenii locurilor pot aduce prin amintirile și tradițiile lor. E foarte important să ne simțim mândri că aparținem de un anumit loc, mai ales că este vorba despre un oraș cu sute de ani de tradiție industrială. Ar fi frumos ca oamenii să vadă un viitor aici și să nu mai vrea să plece!”, afirmă curatorul-galerist stabilit de 15 ani în Nürnberg, Germania.
Brandul de loc înseamnă modul cum un oraș poate fi făcut cunoscut prin ceea îl face unic. Asta se poate realiza împreună cu clasa creativă, adică oamenii care trăiesc din creație foarte importanți în formarea identității unui loc. În ultimele decenii a apărut această identitate de loc în zone lăsate deoparte de dezvoltarea urbană sau unde tehnologia a schimbat structura ocupațională a populației. Asta s-a întâmplat și la Reșița.
Multe țări au încercat să se promoveze ca destinație turistică prin branduri de loc. Cristina Simion a dat exemplul fostei filaturi de bumbac din Leipzig, cea mai mare din lume la începutul sec. XX. Abandonată după război, prin implicarea artiștilor, în 20 de ani aceasta a devenit un important hub cultural al Germaniei. Alt exemplu este rețeaua de Orașe Creative UNESCO reunind aproape 300 de orașe din lume, înființată în 2005 pentru a promova cooperarea cu și între orașe pentru care creativitatea este importantă pentru imaginea și dezvoltarea lor. Cluj este singurul oraș creativ UNESCO din România. Exemplu pe care Cristina Simion îl aduce cu trimitere la faptul că Reșița face parte dintr-o ală rețea UNESCO, anume Learning Cities. „Cred că e asta un pas foarte important. Așa cum e important să creezi un brand și să-i asiguri continuitatea până să fie recunoscut de plan mondial. Printre Orașele Creative UNESCO sunt și orașe foarte mici, precum Gabrovo din Bulgaria sau Biella din Italia, pentru tradiții și artizanat!”, încheie Cristina Simion, încrezătoare că aceste exemple pot fi modele de inspirație pentru Reșița.
JCS-Ionel Ivașcu