REŞIŢA – Cei care vând aşa ceva o fac perfect legal, cu acte în regulă şi mai ales cu tupeu, spre disperarea celor ţepuiţi. Este vorba despre două tinere şi un tânăr din Bucureşti, care au descins la Reşiţa încă din 2017 şi au revenit în primăvara acestui an, prin martie, cum zic locuitorii zonei unde cei trei „muncesc“.
Mai precis, au închiriat un sediu în gangul de la Victoria, într-un spaţiu comercial amplasat între o măcelărie şi un magazin de articole sportive. Care este ocupaţia lor? Să vândă visuri irealizabile pentru cei mai mulţi, pentru cei care cred că o carieră de model se poate face doar cu un chip drăgălaş şi un trup înzestrat de la natură. N-am fi ştiut de existenţa acestui „magazin de iluzii“ dacă n-am fi primit la redacţie o sesizare în acest sens. Sub protecţia anonimatului, o doamnă ne-a povestit, revoltată, cum a ajuns şi ea, din păcate, să fie „aleasă“ (nu selectată) ca fiind una din cele trei persoane pe care ei consideră că ar fi potrivite pentru a face reclame la cosmetice. Pentru asta însă, trebuia să achite suma de 350 de euro, bani necesari pentru un album de promovare. Iniţial, doamnei în cauză nu i s-a părut nimic suspect. A fost racolată pe stradă pentru a i se prezenta o ofertă de nerefuzat. Şi anume: în schimbul unei sume de 100 de lei, o dată la două luni, eşti invitat să participi la nişte şedinţe de coafură şi machiaj.
Încă nu ne-am dumirit, pentru că nu era vorba de un salon propriu-zis de coafură sau de înfrumuseţare, unde se practică destul de des astfel de oferte, pachete promoţionale care includ mai multe produse asemănătoare. Deci să dai 100 de lei pe promisiunea cuiva că peste două luni te va coafa şi te va machia. O.K. Să zicem că plăteşti în avans un serviciu, suma fiind, totuşi, rezonabilă, paguba nu-i chiar mare. Dar când cineva insistă şi continuă să-şi prezinte „marfa“ sucindu-ţi minţile pe toate părţile pentru a cumpăra cu 350 de euro promisiunea unui album de promovare (în ideea că-ţi face un favor, adică nu toată lumea are acest privilegiu), deja se-ngroaşă gluma, ţeapa fiind evidentă. Doamna în cauză a remarcat şi ea că oferta a devenit prea suspectă să nu se enerveze, doar naiv să fii să dai atâţia bani pe ceva iluzoriu.
Nu ştim cât face un album foto, în orice caz fotograful meseriaş nu intră cu papucii în sufletul cuiva, ai sau n-ai nevoie, hai să-ţi fac un album. Nunţile şi botezurile se fac oricum prin firme serioase, cu programări, oferte,etc., produsul vândut fiind chiar fotografia. În realitate, cei trei nu promovează pe nimeni, dar nici nu te obligă să dai aceşti bani, reclamaţiile ulterioare ale fraierilor, care au dat mai ales 350 de euro, fiind tardive, totul fiind perfect legal, adică furt pe faţă care te lasă cu gura căscată, fără să mai poţi face altceva decât să ridici, neputincios, din umeri. Ca în cazul produselor contrafăcute, dacă vă aduceţi aminte, erau acei comis-voiajori care băteau din uşă-n uşă şi vindeau te miri ce detergenţi, oale sau tigăi minune cu pretenţie „de marcă“, în realitate chinezisme ieftine, de calitate şi provenienţă îndoielnică.
Nemulţumiţii s-au plâns la Poliţie, inclusiv prin 112, dar în urma controalelor efectuate nu s-au constat ilegalităţi. Din păcate, oamenii au actele bine puse la punct pentru serviciile lor, cei care s-au considerat ţepuiţi fiind promovaţi în mediul online, fără garanţia că vor fi aleşi de cineva. Tinerii racolează îndeosebi oameni de vârsta a II-a şi a III-a, mai uşor de convins şi de fentat. „Vestea“ li s-a dus ca pe vremuri, adică din gură în gură, doar aşa se explică de ce clienţii sunt tot mai „aleşi“, rărindu-se pe zi ce trece. Nedumerirea doamnei care ne-a povestit întâmplarea a fost că cei trei au un sediu, nu că înşeală oamenii. Cum să fie posibil ca reprezentanţii unei firme fantomă să obţină aprobarea de a funcţiona, fără o verificare riguroasă a persoanelor. Nu ştim decât că au fost asemenea verificări, pe uşa sediului se poate „citi“ clar că scrie numele firmei, programul de funcţionare fiind de luni până vineri între orele 10-18 şi sâmbătă între 10-15.
Tinerii se recomandă ca fiind reprezentanţii unei firme de modelling din Bucureşti. Reprezentanţii vin, stau o vreme, pleacă şi iar revin. Prin 2013 au mai fost nişte tineri, chiar agresivi, care şi-au oferit servicii asemănătoare într-un sediu şi, când s-a dat sfoară-n ţară, şi-au luat calabalâcul şi au plecat, pe furiş, în toiul nopţii. În acest caz, constatăm doar că cine nu învaţă din greşelile altora e ţepuit, iar povestea ţepelor e aceeaşi, numai numele se schimbă.