REȘIȚA – Expoziția „Timpul din spatele scenei“, semnată Daniel Brici, curator Andreea Foanene, a fost vernisată recent la Centrul Cultural Școala Pittner și va putea fi vizitată până în 31 decembrie 2025!
Dacă în expoziția „Lesson for the other side“, găzduită în primăvara anului 2022 de Muzeul Banatului Montan, Daniel Brici ne invita la o disecție anatomică a fumului, una memorialistică în condițiile în care cel al uzinelor s-a ridicat și risipit de mult, cu noua sa selecție de lucrări ne propune să reflectăm la praful adâncurilor, dispărut din prezentul nostru cotidian ca și cei care îl scoteau la lumină.
„Trăiesc într-un oraș post-industrial, unde ecoul unei epoci de muncă grea se simte încă în atmosferă, în clădirile goale, în fețele oamenilor. Proiectul pe care îl dezvolt pornește de aici, din această memorie colectivă a efortului, a prafului, a adâncului. Printr-o serie de desene și picturi axate pe expresiile faciale și detaliile chipului, urmăresc și surprind nu doar trăsăturile fizice, ci și povestea interioară a fiecărui personaj, încerc să dau formă unei prezențe universale – omul care lucrează în umbră, în adâncuri, în praf sau în noapte. Minerul devine aici simbolul tuturor celor care, fără aplauze, țin lumea în mișcare.“, explică Daniel Brici.
Lucrările sale, realizate din 2024 până în prezent, pun accent pe lumină, textură și intensitatea privirii, surprinzând și de această dată prin densitatea și acuratețea detaliilor. „Prin tehnici tradiționale de o virtuozitate rar întâlnită – cărbune pe hârtie și ulei pe lemn ars – artistul operează în interiorul unui hiperrealism contemporan de maximă rigoare, folosind precizia și emoția pentru a deschide un spațiu al vulnerabilului și al revelării. Portretele surprind momentul liminal în care minerul părăsește adâncul și își reîntâlnește lumina: clipa în care chipul poartă simultan amprenta întunericului și promisiunea suprafeței.“ adaugă Andreea Foanene.
Dacă lucrările de pe simeze ilustrează ieșirea cu bine din subteran la finele șutului (schimbului), expoziția lui Daniel Brici e cea care încheie cu bine seria intervențiilor artistice derulate, pe parcursul ultimelor șase luni în diferite spații din Reșița, sub genericul „Niște artiști și un muzeu «închis». Atunci când arta angajează un public plictisit“, un proiect coordonat de Muzeul Banatului Montan (aflat în renovare), în parteneriat cu Școala Pittner și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
JCS-Walter Fleck
