Caraş-Severin, Romania

CARAŞ-SEVERIN – Echipată cu o transmisie mecanică proiectată şi executată la Reşiţa, aceasta operează în prezent la Curtici!

O ştire apărută, luni, în presa locală arădeană şi preluată ad litteram de cea regională, informa publicul că „prima locomotivă hibrid, construită 100% în România, funcţionează în judeţul Arad“. Ştirea are la bază un comunicat de presă al Consiliului Judeţean Arad, potrivit căruia „noua achiziţie este o realizare 100% românească, prin colaborarea a două firme, una din Constanţa, cealaltă din Craiova“.

Întrucât reşiţenii nu au doar un îndreptăţit orgoliu când vine vorba despre orice „primă locomotivă“ din ultimii 151 de ani, dar şi o expertiză în materia celor hibrid (despre care a scris chiar Caon în trecut), am solicitat câteva informaţii directorului executiv al Reşiţa Reductoare şi Regenerabile, Aurel Băra (foto). „Este vorba, într-adevăr, de prima locomotivă hibrid românească, pentru care RRR a proiectat, executat şi livrat transmisia mecanică. Ea are la bază o locomotivă clasică LDH 1250CP, al cărei şasiu a fost reechipat cu tehnologie modernă în 2018. Euroest, constructorul, a utilizat-o o perioadă în Constanţa, timp în care i-a verificat acasă performanţele, după care a dat-o în operare celor din Arad. Mulţumiţă rezultatelor, iată, a şi fost achiziţionată acum.“, a precizat Băra.

Practic, ştirea nu e că la terminalul intermodal de la Curtici a fost dată în folosinţă prima locomotivă Plug-In Hibrid (LHy-M) construită în ţară, ci faptul că aceasta, deşi folosită acolo de o vreme, şi-a schimbat acum proprietarul. Deşi nu e nici aceasta o noutate, reamintim că RRR a proiectat, executat şi livrat transmisia mecanică şi pentru locomotivele Plug-In pe baterii (LEA), realizate în cadrul aceluiaşi parteneriat. Dacă în cazul Lhy-M bateriile locomotivei sunt încărcate de un generator Diesel aflat la bord, LEA foloseşte baterii Li-ion încărcate de la sursă exterioară. Ambele tipuri sunt destinate serviciului de manevră feroviară, viteza lor maximă fiind de 30 km/h.

Colaborarea RRR în proiectul modernizării locomotivelor LDH a început în 2014, firma reşiţeană fiind implicată şi în proiectul locomotivelor electrice Transmontana, produse şi exportate de Softronic Craiova în Suedia. În cazul acestora, RRR produce atacurile de osie şi seturile de transmisie.

JCS-Walter Fleck