Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – Deși existau zvonuri că Toni Novăcescu nu s-ar înhăma la afacerea neproductivă a bacului de pe Dunăre, Ioan Crina spune că tocmai acesta a depus actele!

Cu tristețe am aflat că județul, care mai mult își îngroapă vechile afaceri decât își creează altele noi, nu mai are nici măcar registrator, la Registrul Comerțului. În zonă există doar la Timișoara. Asta spune consilierul județean Ioan Crina, vorbind despre pașii urmați pentru ca bacul județului, de la Moldova Nouă, să nu fie ținut la mal. Potrivit oficialului, se depun toate eforturile astfel încât pauza să nu dureze decât până cândva în septembrie: „Urmează să facem capitalul social și firma de la registrul comerțului.“

Inițial, în ședința de consiliu, întrebat telefonic dacă ar prelua afacerea Caraș-Serv – care pe hârtie cuprindea bac, deszăpeziri, toaletări și întreținere de drumuri, așa cum a gândit-o Romeo Dunca –, Toni Novăcescu a acceptat imediat. Doar că votul impus de opoziție a tăiat aripile afacerii, reducând-o la doar la activitățile ce țin de bac, până acum perdante. Ulterior, Novăcescu a dat semne de răzgândire, urmând totuși valul inițial. „Toni Novăcescu a depus actele, la Cameră, a deschis contul ăla provizoriu, numai în Consiliu e greu cu banii, spune Crina. Acum, joi, fac o hotărâre de consiliu unde să dăm bacul în comodat la firma asta.“ Acest contract va permite Caraș Serv să folosească bacul fără să mai plătească redevența împovărătoare.

Legat de vechii angajați, puși pe verde de AquaCaraș, odată cu încetarea activității bacului, și de durata procedurilor, șeful opoziției din CJ a precizat: „Am purtat discuții cu tot ce trebuie, urmează rapid tot ce trebuie, avem și declarațiile de disponibilitate a personalului, pe baza căruia obținem autorizația de la Agenția Navală. Urmează după asta – după ce avem bacul, ăsta e primul act – să obținem autorizațiile necesare. Concediile s-au cam terminat, în vreo două săptămâni de zile. Acum depinde și cât ține la Registrul Comerțului, că noi, Caraș-Severinul nici măcar nu mai avem registratori, mergem la registratorii din Timiș, la Registrul Comerțului, asta am aflat astăzi cu stupoare. Asta e nivelul! Dacă avem inapți, incompetenți care ne conduc, sigur că și ăia de dedesubt ajung așa, nu pot să fie mai buni, că ăștia nu angajează mai buni. Eu sper că în septembrie să-i dăm drumul. Oamenii au plecat, dar am luat contact cu ei, cu alții, din punctul ăsta de vedere avem discuțiile purtate. Trebuie înregistrată firma!“

Oficialul a precizat și structura personalului: „Un administrator, doi marinari, doi căpitani, să vedem cu paza, că nu mi-e clar cu ea, trebuie să lămurim un pic, să facem o structură, că n-aș mai ține paznici acolo, că dacă plătesc marinarul, nu? Să se dea drumul, că nu avem registrator, durează, sper vineri, luni sper să apară. Să intră în consiliu de urgență, că neavând înregistrarea nu putem face contractul de comodat. Nu trebuie mers la Timiș, noi am depus actele aici, dar registratorii sunt din Timiș, durează un pic. Și să vireze ăștia banii, cu capitalul social, e foarte important. Cele 500.000 de lei. Noi încercăm cât mai repede să-l facem funcțional, de astă dată așa cum trebuie, cu tot ce trebuie, nu prin intermediari.“

Care va fi cursul noului bac? „În primul rând eu cred că, dacă se face o publicitate corectă și într-adevăr există o regularizare pe orarul respectiv, adică să se știe clar că pleacă la 9, se întoarce la 11, seara merge, vine așa, eu nu cred că nu va avea destui clienți, crede Crina. O să fac un studiu și vizavi de prețuri, că am înțeles că și prețurile sunt destul de mari. De exemplu, dacă vin 4-5 persoane, de ce să mai iei și pentru mașină dacă iei pentru persoane? Din punctul meu de vedere au fost câteva greșeli de management, că de aia sârbii aveau mai mare trecere pe partea asta. Eu zic că dacă se știe clar că pleacă, dacă se știe că există o regularizare în mers – exceptând timpul nefavorabil –, ca un fel de mers al trenurilor, la ora D și la ora D, eu nu cred că nu va deveni rentabil. Plus mai vrem să lărgim un pic sfera de activitate, între curse se poate plimba pe Dunăre, se pot face excursii cu turiștii. Acum nu ai unde să bei o cafea, se poate închide ușor cu termopane, sunt câteva lucruri. Toni Novăcescu, am discutat cu el, se va ocupa la modul serios. Se pot organiza evenimente, dar trebuie ținut cont și de autorizațiile care se pot obține, de limita de persoane și de altele. Până la urmă nici nu mai contează dacă e subvenționat de județ sau de altcineva, important este să se știe de el și să se treacă. Dom’le, e la Moldova Nouă un bac! Asta creează un avantaj pentru județ. Până acum nu s-a bazat nimeni. Cine se duce la Moldova Nouă să treacă cu bacul dacă nu știe dacă merge? Dar dacă se uită pe Facebook și vede că mâine pleacă, poimâine, ora cutare, că trecerile sunt făcute, dacă se pun poze, filmări cu treceri, nu cred că lumea nu va veni. Cel puțin cei care sunt pe Clisură, se pot urca pe bac dimineața, trec dincolo și vin seara înapoi. Mai ales că și consumă puțin, am văzut că 26 de litri la trecere!“

JCS-Antoniu Mocanu