Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Vechea coloană de apă de la gara Reșița Nord este în reabilitare spre a fi mutată la Reșița Sud!

Pentru mulți dintre cei care, până astă vară, au trecut pe lângă ea, sigur reprezenta doar o țeavă ruginită. Însă, până pe la mijlocul anilor ‘80, «țeava» în cauză a alimentat locomotivele cu abur, în special industriale, dar și de călători, aflate încă în circulație. „La Reșița, producția de locomotive a încetat în anii ‘60. Atunci au fost produse ultimele modele cu ecartament normal pentru România. Seria 150.282 a fost ultima de acest fel. S-au mai făcut modele cu ecartament uzinal și forestier până în 1964, când au fost produse ultimele locomotive cu ecartament normal pentru Vietnam. La Reșița, locomotivele cu abur au circulat până în anii ‘80, fiind alimentate cu «combustibil» de coloana de la gara Reșița Nord”, aflăm de la Bogdan Mihele.

Coloană care, cu sprijinul Primăriei Reșița și cu acordul Căilor Ferate Române, a fost luată de pe vechiul amplasament pentru a fi recondiționată. În prezent, se află la o societate comercială din oraș întrucât trebuie curățată, sablată, vopsită, iar anumite elemente deteriorate de trecerea timpului trebuie îndreptate pentru ca bătrâna coloană de apă să fie adusă la o stare cât mai aproape de cea inițială. „Vrem s-o amplasăm la gara Reșița Sud ca și cum ar alimenta locomotivele seria 230.132 și 150.282, fabricate la Reșița și aflate în prezent la Ploiești. Primăria face eforturi pentru aducerea acestor locomotive, Regionala Timișoara a CFR dându-și acordul ca ele să fie amplasate pe linia 6 a gării Reșița Sud”, a încheiat Bogdan Mihele.

Întrebat despre demersurile întreprinse de primăria, consilierul cultural Dorinel Hotnogu susține că sunt șanse ca cele două locomotive să ajungă la Reșița până la finalul acestui an. Până ca aceste deziderate să devină realitate, pe 13 decembrie se împlinesc 130 de ani de la inaugurarea rutei Reșița-Bocșa. Prilej cu care, în preajma acestei date, la gara Reșița Nord, se dorește dezvelirea unei plăcuțe în amintirea acelui moment.

JCS-Ionel Ivașcu