Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Iar de acest lucru ne-a asigurat chiar primarul Ioan Popa, care ne-a spus că de mall şi zona rezidenţială se ocupă profesionişti francezi, de drumuri – cei bucureşteni, iar de aqualand – cei care au făcut Nymphaea, la Oradea.

Dacă până nu demult Mociurul era cunoscut drept zona zero a sărăciei din Reşiţa, blamat mai ales pentru căminele de acolo, treptat cartierul va deveni zona de dezvoltare mult promisă, iar pe locul vechilor ruine va începe să pulseze viaţa urbei. Ioan Popa, primarul Reşiţei, ne-a prezentat ultimele detalii vizavi de acest cartier: „Am fost la Bucureşti, într-o discuţie tehnică legată de masterplan. Avansează proiectanţii, urbaniştii din Franţa. Deocamdată nu avem date certe să oferim, dar important este că am identificat cam care ar fi planul drumurilor. Eu am avut nevoie de la ei de două lucruri: să ştiu cam pe unde trebuie să meargă drumurile şi pe unde ar trebui să fie amplasat aqualandul, astfel încât să pot să dau drumul la proiectarea aqualandului, la realizarea studiului de fezabilitate, către firma care a făcut Nymphaea la Oradea. Şi legat de drumuri va trebui să facem acum un studiu de fezabilitate şi să legăm zona de la Traian Vuia cu Fântânilor, Casa de Cultură, pe malul drept al Bârzavei. Va trebui să facem măsurători cu topometriştii şi să vedem, că avem porţiuni de drum şi cu patru benzi, două benzi pe sens, cu spaţiu verde între cele patru benzi, piste de biciclete“.

Edilul a vorbit despre proiecte de anvergură, o parte dintre ele pe bani europeni: „E o operaţiune destul de mare. Din fericire, o bună parte din acest drum se va face printr-un proiect cu fonduri europene. Şi mă refer la porţiunea de drum dintre Mociur, zona căminelor, şi Fântânilor, pentru că este prinsă în proiectul cu Centrul Multifuncţional, cel de 5 milioane de euro. Evident, va trebui să găsim resurse şi pentru cealaltă parte de drum, pentru care nu avem acum, va trebui să ne gândim din ce mijloace putem s-o realizăm. Dar cam asta este, la faza asta, legat de Mociur“.

Potrivit primarului, au fost găsite şi ceva soluţii vizavi de trecerea la nivel cu calea ferată, din dreptul vechiului Prescom. „Acolo, la calea ferată de la Fântânilor vom lărgi puţin drumul şi s-ar putea să facem două sensuri giratorii, unul în amonte, celălalt în aval, astfel încât când vii de la Casa de Cultură să nu faci stânga la barieră, ci să mai continui vreo sută-două de metri, să te întorci în sensul giratoriu şi să faci dreapta, a detaliat şeful administrativului reşiţean. Şi acelaşi lucru şi în partea cealaltă, să facem sens giratoriu, astfel încât să evităm disfuncţionalităţile şi problemele de trafic. Se lucrează cu nişte profesionişti din Bucureşti, pe partea de drumuri publice urbane, şi eu sunt foarte fericit de ceea ce au făcut până acum. Vă mai pot da o informaţie, s-ar putea să facem încă două poduri rutiere, unul care să fie în prelungirea lui Moise Groza, strada de la Poliţie, şi unul mai jos cu o stradă, acolo unde e staţia nouă de autobuz. Rămâne de văzut dacă facem ambele poduri în prima fază. Vor fi poduri rutiere peste Bârzava cu care să conectăm zona mall, aqualand, vor fi şi zone rezidenţiale“.

Şi dacă acum există un depozit de fier vechi în zonă, care încurcă oarecum planurile municipalităţii, lucrurile se vor schimba, aşa cum au fost de acord cei de acolo. „Depozitul de fier vechi este în Bucla Bârzavei, nu intră în planul iniţial pe care-l avem acum, în Faza I, el va intra în Faza II, spune Popa. Şi noi am început deja discuţii cu compania respectivă, dorinţa noastră este să-i mutăm în apropierea haldei de zgură, în zona Ţerova, odată cu realizarea celor 5 kilometri de drum de la Kilometrul 8, care vor veni în proximitatea haldei de zgură, şi să alimenteze de acolo Combinatul fără să mai traverseze oraşul“.

În zona Prescom, deja se lucrează

Chiar şi acum, în zona barierei de la Prescom se lucrează intens. „Acolo am introdus eu oamenii de la secţie să curăţăm, să defrişăm, precizează primarul. Terenul este 80% al primăriei, 20% al CFR-ului. Am iniţiat discuţii cu cei de la CFR să îl cumpărăm de la ei şi mai sunt două clădiri mici de cantoane pe care vrem să le demolăm. E posibil să facem altă bandă, astfel încât când vii din Mociur să ai o bandă de dreapta, ca să poţi să stai la barieră, dacă cumva e pusă, şi să nu disturbi circulaţia pe direcţia înainte“.

Aşa cum a subliniat edilul, drumul din Mociur va rezolva problema traficului în contextul dificultăţilor ce vor apărea odată cu lucrările la tramvai, în oraş. Când va fi gata artera de circulaţie pentru a da drumul lucrărilor la tramvai? „La ora asta, firma care se ocupă de proiectul Centrului Multifuncţional pe locul bazinului de înot va proiecta va proiecta şi drumul din Mociur. În mod normal, dacă găsim câştigătorul în câteva săptămâni, au timp cinci luni să facă proiectul tehnic, undeva în toamnă depun proiectul tehnic şi licităm execuţia. Drumul din Mociur, partea asta făcută pe proiecte europene, se va face probabil în primăvara anului viitor“.

JCS-Antoniu Mocanu