REȘIȚA – Sunt două obiective complementare vizate de Consiliul Local, legate de serviciul de transport public local!
În contextul în care, în ședința din 30 ianuarie, Consiliul Local a adus o modificare importantă privind achiziționarea abonamentelor TUR, prin transformarea valabilității lor „lunare“ într-una de „30 de zile din momentul achiziționării“, primarul Ioan Popa a explicitat, totodată, și direcția în care dorește și speră să se îndrepte, ca eficiență, transportul public local. „Este foarte important să facem cât mai multe abonamente, mai ales la nivelul companiilor cu un mare număr de angajați! Vom face și discounturi în cazul acestora. Ne-ar ajuta foarte mult aceste abonamente pentru că, să nu uităm, am acordat pentru elevi 6.200 de carduri, iar pe pensionari îi susținem, ca Primărie, cu o bună cotă din abonament, al cărui cost este de 30 de lei pentru ei.“, a explicat Popa.
Transportul în comun este subvenționat în România, dar în mod diferit, de la oraș la oraș. Astfel, potrivit edilului, dacă Oradea alocă cea mai mică subvenție, de 32%, cea mai mare o alocă Timișoara, de 87%, ceea ce înseamnă 25 de milioane de euro pe an. „Noi, Reșița, suntem acum undeva la 50% și stăm bine. Tendința noastră – cu autobuzele electrice care nu vor mai necesita atâtea piese de schimb, uleiuri și alte prostii, cât și cu tramvaiele noi – e să mergem în direcția în care este Oradea, adică o subvenție de 30-35%. Nu este un business, nu trebuie să câștigăm bani din transportul public, deoarece este un serviciu public. Dar, ar fi bine să-l subvenționăm cât mai puțin, iar el să se autosusțină într-o măsură cât mai mare.“, a adăugat primarul. În opinia acestuia, dacă TUR va reuși să facă număr apreciabil și constant de abonamente, subvenția ar putea să scadă chiar sub 30%.
Mijloacele de transport noi menționate sunt, conform Contractului de delegare a gestiunii serviciului de transport public local în Municipiul Reșița încheiat în decembrie 2024, cele 10 autobuze electrice și 13 tramvaie noi. În schimbul dreptului și obligației de exploatare a tuturor bunurilor concesionate (incluzând depourile, halele și instalațiile), a căror valoare totală este de 428 de milioane de lei, TUR are obligația să de a plăti Municipalității o redevență anuală de 0,1%, mai precis 428.016,35 de lei.
În prezent, prețul unei călătorii este de 3 lei, al abonamentului de 30 de zile calendaristice 100 de lei, iar cel pentru un an de 1.000 de lei.
JCS-Walter Fleck